Cinque Terre, vil vi prøve igjen ?

Det har blitt to besøk i gjennom årene til denne perlen av et sted. Vi har på våre reiser til dette stedet på vestkysten av Italia prøvd å gjennomføre det umulige

Vi hadde som mål å gå alle fem byer på en dag, og i seg selv er ikke dette noe problem, men det er ikke alltid disse vandrestiene er åpne, pga av regn og dårlig forhold på stiene.

Det kan også være at de stenger, fordi det er for mange folk som beveger seg i området.

Byene i seg selv er egne severdigheter, og det er et yrende liv her. Du har godt utvalg av restauranter og det er ingen problemer å finne gode vannhull eller et sted å spise en god middag.

Men har du som mål å gå alle byene på en dag, så kan det by på komplikasjoner. Vi startet fra Monterosso, den nordligste byen og gikk oss nedover.

Første strekket gikk fint, og andre strekket gjennomførte vi, selv om det var et skilt på italiensk som hang på en vegg før vi tok fatt på neste etappe.

Etter hvert synes vi at vi ble mistenkelig alene, og min mistanke var jo at det skiltet sa noe om at stien var stengt, og det var den, for når vi kom frem til neste by, så var den stengt med en bom, og vi kom oss greit forbi, men allikevel.

Da vi tok fatt på neste etappe startet det fint, og entusiasmen var på topp. Vi var mange som gikk etter hverandre i flokk, men etter hvert fikk vi et annet inntrykk. Her gikk vi sammen med en del andre mennesker som heller ikke hadde fått med seg at denne etappen var stengt og låst med en port.

Frustrasjonen var stor, og nederlaget komplett, da halvparten av oss ikke ville klatre over porten og trosse forbudet. Det ble tog og drømmen om å gå alle byene brast for annen gang.

Første gang vi var her, hadde vi ingen spesielle mål og hoppet over en by gjennom å kjøre båt mellom by to og fire.

Men lysten til å komme tilbake, gå hele veien og virkelig gjøre de fem byene på en dag, er fortsatt tilstede. Om det blir noe av, eller når det blir, vet ingen.

Stedene her er helt magiske og mulig et av de fineste stedene jeg har vært. På vår tur var vi også innom Pisa, for å se det skjeve tårnet, men det var ikke høydepunktet på turen det var Cinque Terre.