Norway Cup

I disse dager ruller fotballen på Ekeberg, og det er som vi alle vet Norway Cup som arrangeres. Et eventyr som veldig mange i Norge har et forhold til og har deltatt i selv eller kjenner noen som har. For oss som har vært der flere ganger er det en utrolig fin opplevelse

Mine minner fra Norway Cup er mange. Første gang jeg var med var i 1975, og fikk oppleve å være del av
et lag som gikk hele veien til finalen og vant.

Jeg var 11 år den gangen og var reserve. Fikk være med en dag inne på turneringen og var også med inn på finalen uten å spille. Men det var stort å få være med de som var ett år eldre og være reserve.

Husker fortsatt bussturen inn fra Sandefjord, garderobene på Bislett og den store dagen, da SB's lilleputter for de meste gutter født i 1963, var toneangivende mot et Østsiden lag som hadde Jørn Andersen i sin lagoppstilling.

Det var et morsomt minne og gullmedaljen har jeg fortsatt hjemme i skuffen. Selvom jeg ikke spilte noen kamper, så gledet jeg meg selvfølgelig sammen med de som spilte.

Senere fikk jeg oppleve å spille i turneringen tre ganger til, som smågutt, gutt og jr spiller. Guttelaget kom til en kvartfinale, og de andre gangene kom vi oss greit videre fra gruppespillet, men tapte i de innledende sluttspill rundene.

Hele min aldersbestemte fotballtid tilbragte jeg i Sandefjord Ballklubb, og det var en fin tid sammen med mange gode fotballspillere.

Da jeg i 2007 igjen var tilbake i Norway Cup som trener, 25 år etter at jeg selv deltok som spiller, var det med et lag som hadde ambisjoner og som kunne gå langt.

En ivrig guttegjeng fra Store Bergan var 13 år og 94 årgangen her hadde mye bra i seg. Laget kom fint igjennom gruppespillet, men i 16. delsfinalen ble vi slått på loddtrekning. Synd fordi vi hadde et stort overtak i kampen og hadde mange fine sjanser til å avgjøre.

Mange av spillerne jeg trente var sønner, nevøer eller bekjente av de som jeg selv hadde spilt sammen med i min tid som aldersbestemt spiller, litt rart egentlig, men selvfølgelig veldig fint det også.

Det har siden blitt at man har fulgt sendingene fra TV2 og fått med seg at noen Sandefjords lag fra tid til annen har gjort det brukbart i turneringen.  

Vi gleder oss med Norway Cup og det er blitt en tradisjon som vi håper selvfølgelig kommer til å vedvare og kunne glede mange små og store også i tiden fremover.

Kommentarer