Nya Ullevi, søster i takt, en blyant og en ball

Det er en stund siden jeg var på kamp der første gang, men før jeg var der på kamp, hadde jeg flere ganger kjørt forbi denne stadion som lå der i sin prakt og var liksom et symbol på Sverige og alt som var litt større enn hjemme her i Norge. 

I dag heter stadion bare Ullevi, men for meg er det Nya Ullevi. Det er helt ok at den er døpt om, fordi det begynner jo å bli en stund siden stadion var "ny".

Anlegget stod klart til VM i fotball i 1958, og var vertskap for flere kamper i mesterskapet.

Dette er et anlegg som har huset mange sporter og er også brukt til konserter.

Skøyter og friidrett har hatt sine verdensmesterskap her og mang en norsk helt har vunnet medaljer.

På 60 tallet var det nesten alltid et VM eller EM på Nya Ullevi, og stadion var fullpakket med nordmenn og svensker i et "skøytedrama" over to dager.

Jorseth og Bjørnsen kommenterte og rundetidene kom i riktig takt både foran og etter skjema.

Aanes, Maier og "Kupper'n" var alle øverst på pallen og med laubær rundt halsen i et mesterskap på Nya Ullevi.

Stadion har en kapasitet på 43 000 og er selvfølgelig også kjent for sine mange fotballkamper som har blitt spilt.

Søsteren min, som er korpsjente, spilte her med Sande og Mosserød Skolekorps foran en landskamp mellom Sverige og Vest Tyskland.

Der var søsteren min ute på "plenen" og masjerte over fra det ene målet til det andre, eller om de gikk i ring eller frem og tilbake, det har jeg ikke spurt om.

Gerd Muller og Franz Beckenbauer spilte kampen, og hvordan det gikk husker jeg ikke, men det var en opplevelse sies det.

Jeg var selv tilstede noen år senere da Aberdeen slo Real Madrid i Cup vinner cup finalen i 1983. Satt høyt oppe under taket på hovedtribunen og fikk se at Alex Ferguson sine menn slo de spanske mestere.

9 år etter i 1992 var jeg tilbake på Nye Ullevi, denne gang for å se semi finalen i EM mellom Danmark og Holland.

Jeg hadde en fin plass på tribunen og fikk se at Danmark avanserte til finale og som vi husker vant hele turneringen etter å ha slått Tyskland.

Nya Ullevi er en såkalt 4 stjernes stadion på UEFA's ranking, som maksimalt gir 5 stjerner.

Et stadion som for meg er spesiell og som jeg har fått et godt forhold til og kanskje den arena som jeg også som bygning synes er den fineste i en verden av enormt mange fine anlegg.

Arkitektkontoret Jaenecke & Samuelson var de som stod bak "praktanlegget" og det var også de som tegnet Malmø Stadion som er ganske lik i form. Organisk, skulptural og dynamisk.

Anlegget ble i sin form spesielt og noe "nytt", men ideen til dette anlegget fikk arkitektene fra Olympiastadion i Helsingfors, og den er "modellen", men i form ganske så forskjellig.

Kommentarer