Puttes Tips

Alle vi som har levd en stund, og som ja er litt opptatt av fotball, husker Puttes Tips. Et program på svensk tv, som vi måtte få med oss

Dette var i Tippekampens gullalder, og det var et program, eller en del av et program, som varte i 5 minutter eller noe slikt. Veldig korte glimt fra en scoring fra England.

Det var så vidt det var mulig å se hva som ble vist. Den gang var svensk tv litt vanskelig å få inn og man så noe dosent med langt hår, det var Bobby Charlton.

Vi husker Kock's legendariske oppdatering av "stryktipset" som det het i Sverige.

Det var etta, kryss eller tvåa, det var "Kjarli Jårsh" og "Bobby Kjarlton"

Lagene og spillere ble uttalt med typisk svensk aksent og man la ingen ting i mellom heller, her tok man det helt ut.

Husker programmet en gang, da jeg var i en "bursdag" og snek meg ned i kjellerstua til bursdagsbarnet og spurte faren hans om jeg kunne få se 5 minutter.

Det var helt greit og han ble litt imponert over at jeg visste at det var klipp fra engelske kamper på tv, fordi han trodde ikke noen viste det, og da fikk Putte Kock en ny seer.

Putte Kock var en stor idrettspersonlighet i Sverige, en spesiell fyr, siden han hadde landskamper både i fotball og ishockey.

Kock ble etter OL i 1924, da Sverige tok bronse i fotball, kåret til beste venstre ving i verden og han spilte totalt 37 landskamper.

Kock var i mange år tippe ekspert på svensk TV, og en som jeg husker godt. Rudolf "Putte" Kock døde 31 oktober 1979, 78 år gammel.

Kommentarer