Fra Ely til March

Nei, det er ikke to planeter i verdensrommet, men to steder jeg pleier å passere på mange av mine reiser til Leicester. Ikke veldig kjent for nordmenn muligens, men to steder med til sammen 35 000 innbyggere i hjertet av Cambridgeshire

Toget passerer her og jeg må innrømme at jeg ikke har sett så mye av disse plassene. bortsett fra togstasjonen, og en masse mennesker som går av og på toget for å komme til sin destinasjon.

Når jeg har tatt toget, stort sett på en fredags ettermiddag opp fra London, så er det lite mennesker før Cambridge, men det øker stadig når du kjører gjennom East Midlands i England.

Hjertet banker for slike steder fordi det er liksom ingen som tenker på disse plassene, og du føler deg litt "spesiell" når du vet at du vandrer på stier som mange ikke egentlig bryr seg om eller overhodet har tenkt på.

Ely dukker opp som et skilt og en plass, snaut en time etter at toget har tatt av fra Stansted. Det er et navn som sitter, men som ingen helt vet hvor stammer fra.

Ely er et knutepunkt for jernbanen, og en bindeledd for mange ruter som går videre herfra, slik som min rute som ender i Birmingham, med Cross Country Railway.

Stedet har rundt 15 000 innbyggere og er kjent for sin kirke Ely Abbey. Det er også et fotballlag her som i mange andre småbyer i England, Ely City FC ble ettablert tilbake på 1800 tallet, så lange tradisjoner, utenfor de store ligaene.

Beveger vi oss videre øst så kommer vi til March. Byen har ca 20 000 innbyggere og har mange og lange tradisjoner for gamle bygg og kirker.

Plassen er også kjent for å ha et marked som er stort og hyggelig. Byen har også et fotballlag i nonleague, March Town United FC.

The March March march, er også noe som er velkjent i dette området. En "walk" fra March til Cambridge.

Så da vet dere litt mer om to byer som jeg har passert og blitt kjent med gjennom mange av mine turer i East Midlands.

Kommentarer