Sola skinte, i skyggen av Clough

Det er ofte man stusser litt på hva som kan skje i livet, og at mye av det som blir morsomt er rene tilfeldigheter, og mitt spesielle "møte" med Brian Clough og Peter Taylor er en historie for seg selv.

Jeg har reist England på kryss og tvers og ofte med base i East Midlands, og det var også det som var grunnlaget for denne lille hyggelige historien.

Vi var i Leicester, og hadde planlagt en liten tur til Leeds for å se dem spille et League 1 oppgjør mot Norwich. Vi var ikke helt sikre på om vi skulle bruke tog eller leie en bil.

Over frokost var jeg villig til å ta på meg sjåfør ansvaret og kjøre turen til Leeds, men først måtte jeg få leid en bil, og tok beina fatt og gikk ned til Avis for å finne meg et egnet kjøretøy.

Sola skinte over hele East Midlands og gikk de 10 minuttene fra hotellet til bilutleie området. Avis lå først og det var jo sikkert like greit som noe annet.

Snakker jo ikke helt som en engelskmann, så når jeg dukket opp kl. 10.00 på en mandag for å leie bil og sa jeg skulle kjøre til Leeds, så ble fyren jeg snakket med litt nysgjerrig og spurte om hva jeg hadde tenkt å foreta meg i Leeds.

Jeg sa som det var at vi var tre som skulle ta turen opp til Yorkshire for å se Leeds spille hjemmekamp mot Norwich. Da kom det et nytt spørsmål om hvorfor vi var i Leicester av alle plasser ?

Igjen ble svaret overraskende for fyren bak disken, da jeg sa at vi var norske Leicester fans. Øynebrynene hevet seg og han fortalte at han var Derby fan.

Jeg fortalte han historien om hvordan jeg endte opp som fan av en klubb midt i hjertet av England, og jeg kom fort på noen Derby spillere fra den gode tiden på 70 tallet.

Da kom kaninen opp av hatten. Fyren tok meg i hånda og sa at han var sønnen til Peter Taylor, tidligere assistent til Brian Clough og senere også manager for Derby.

Han fortalte om mange fine opplevelser fra Derby tiden, og at det var spesielle dager for en liten gutt som hadde faren som assistent trener i en av de største klubbene i England på den tiden.

Vi som har fulgt litt med i fotballen fra øyriket gjennom årene kjenner godt til Clough og Taylor, et samarbeid som ledet til Europa Cup triumfer og Liga mesterskap med Nottingham Forest og Derby.

Her stod jeg hos Avis i Leicester og snakket med sønnen til Peter Taylor, helt tilfeldig og fikk jo meg et lite hakeslepp. Lo litt for meg selv og tenkte at ja mye skal man oppleve i livet, men dette var veldig rart.

Taylor ble ofte satt i skyggen av Clough, en legende og ofte kontroversiell. Mye er skrevet om begge to og deres samarbeid, feider og forsoning.

Lagene de bygde i Derby og Nottingham Forest og som rykket opp fra nivå 2, og gikk rett til topps, hadde en spesiell sammensetning som gjorde dem unike.

Det var en miks av lojale klubb spillere som hadde lang fartstid i klubbene, unge talenter hentet fra mindre klubber rundt om kring og noen gamle ringrever som ingen lenger hadde tro på.

Clough og Taylor bygde slagkraftige mannskap på denne formelen. Det var også en unikitet i begge lag og det var at noen av spillerne tidligere hadde vunnet titler i andre klubber og hadde gode minner for en svunnen storhetstid, men fortsatt sultne til å vinne igjen og bli helter.

Clough og Taylor plukket opp folk som Larry Lloyd, Peter Shilton, Dave Mackay, Alan Hinton med flere, og de fant tilbake til "sitt gamle jeg", de siste saft dråper ble skviset ut i en sesong eller to, og Clough og Taylor høstet sine trofeer.

Da Clough og Taylor vant liga mesterskapet med Forest i 1977-78 var Archie Gemmill, John McGovern og John O'Hare alle med, akkurat som de var fem år før i Derby.

Clough og Taylor er et begrep i Engelsk fotball. Det som er fakta er at begge to prøvde å få det til alene, men det ble ikke den samme gnisten og magien som da de var sammen.

Da Brian Clough tok over Leeds, så var aldri Taylor med. Clough gjorde mye bra i Forest etter Taylor også, men det ble ingen store titler etter at Peter Taylor forsvant fra City Ground.

Vi leide bilen, kjørte til Leeds, så kampen mot Norwich, leverte bilen tilbake til Mr. Taylor og var fornøyd med bilen, praten og turen til Leeds.

Da var sol disse dagene og den skinte som Peter Taylor, i skyggen av Brian Clough.



Kommentarer