Twist, mine favoritter, igjen er det påske !

Twist er for mange av oss en viktig del av påsken, og sikkert også mange andre tider på året. Det er tradisjon, nostalgi og mye godhet samlet i en og samme pose.


Da glemmer vi "appelsiner" og "kvikk lunsj" for en stund, og konsentrerer oss om twist, de små sjokolade bitene pakket inn i plast og papir siden 1957.


Vi skriver 2014, kun to biter har overlevd siden starten. Tankene starter og bitene ruller over "skjermen" og vi har nå sikkert  tenkt på de fleste variantene. Lar det ligge litt, så kan du jo fortsette å gruble på akkurat, ja, hvem de to variantene er.



Posen kom først i sort, ble så endret til rødt, men hele tiden vært gjennomsiktig, slik at man kunne skimte innholdet og glede seg til den ble åpnet og lagt i en skål eller fant veien inn i et påskeegg.


Det å få twist i påskeegget kunne være en voldsom opptur eller tidenes nedtur, avhengig av hva man fikk av varianter. Mine favoritter fikk jeg aldri uansett.


Det var ikke så rart at vi små faktisk bare fikk de "kjedelige" og minst gode bitene, fordi de som satt sammen påskeeggene hadde allerede forsynt seg, og da var det vi som spiste hva som helst som fikk det som var igjen.


Så var det favorittene da, de vi gravde etter i posen og fikk vann i munnen av, de som vi jaktet på og som alltid forsvant først.


Posen inneholder i dag 13 biter, disse er Aprikos, Banan, Caramell, Chocolate Toffee, Cocos, Daim, Fransk Nougat, Golden Toffee, Japp, Lakris, Marsipan, Nougat Crisp og Nøtti.


For meg er det Nøtti som er favoritten, men ville jeg ha likt en pose med bare Nøtti, nei tror ikke det. Det er det som er fascinerende med dette, fordi det er jo en del av hele greia, selv om jeg alltid tar Nøtti først uansett.


Mye godt og velge mellom, og nå som Appelsinstang er borte, så er nok for meg Aprikos den som blir liggende igjen til slutt, hvis noen skulle ligge igjen.


Det har opp igjennom årene vært over 40 forskjellige varianter i posen og vi har sikkert glemt de gamle og fått nye favoritter, det er jo slik det er.


Panda, Wild Berry, Strawberry og Montelino er ikke lenger å finne i posen, men har satt sine spor og sikkert fyllt en og annen mage i løpet av årene.


Jeg tror nok også i år at twist blir funnet litt her og der, og når påsken er over og godteskålene skal ryddes vekk, så ligger det nok noen biter igjen, det blir vel til at vi spiser dem også, litt for å hjelpe til med oppryddingen.


God Påske !

PS ! Lakris og Cocos











Kommentarer