Reisen til Tippekampen

Det er blitt noen turer over sjøen for å se fotball, og når det skal plukkes ut en kamp utover å se favorittlaget, blir det ofte at man tar en tur til et sted hvor man ikke har vært før. Det å ha vært på de banene som er så godt forbundet med Tippekampen er det morsomste

Den første tippekamp ble spilt mellom Wolverhampton og Sunderland, stedet var Molineux Ground i Wolverhampton, året var 1969 og en ikke ukjent herremann ved navn Hugh Curran scoret vinnermålet til Wolves som for evig og alltid vil stå igjen som en minnerik begivenhet for oss som er glad i engelsk fotball.

Molineux
Mitt første besøk til Molineux Ground var i september 2002, da jeg var innom der og fikk med meg en reservekamp mellom Wolves og Oldham. Jeg var tilbake i 2012, da var det Tevez, Silva og Aguero på den andre banehalvdelen, Man City ble for gode for Wolves, men igjen Molineux ga et solid inntrykk.

Lenge etter at Leicester City flyttet fra Filbert Street, og mange år før TV2 fikk tilbake rettighetene til å vise Premier League og Championship kamper så har deres tv vert Alexander Schau mang en gang satt over til banen hvor revene fra East Midlands spilte sine hjemmekamper fra 1891 til 2002.

Det forteller vel hvor godt dette har forankret seg i hodet på mange og litt kjedelig allikevel at TV2 fortsetter å sette over, for idag er det et bolig område her og ikke lenger hjemmebanen til Leicester City FC.

Filbert Street
Filbert Street var en stadion som ble litt spesiell i beste Tippekamp ånd, fordi det var her Arne Scheie gjorde sin debut som kommentator. Det var 1973, og jeg satt foran skjermen og for meg, så var det større at Steve Earle debuterte for oss rever og scoret et mål, i en kamp hvor mitt Leicester vant 3-0 over Tottenham.

Har besøkt Filbert Street mange ganger og har sett mange fine oppgjør på denne banen. Minnene er mange, men da Leicester i Mars 2001 slo Liverpool her 2-0, med Emile Heskey og Gary McAllister, to gamle City legender, i røde drakter, mot sitt gamle lag, var veldig spesielt.

To baner som var viktige i Tippekamp sammenheng var selvfølgelig Derby og Stoke's "Grounds", Baseball og Victoria. De er ikke lenger steder som besøkes for å se fotballens storoppgjør, men å glemme dem blir vanskelig.

Baseball Ground
Har flere ganger vært å sett Derby og Stoke på sine nye hjemmearenaer Pride Park og Britannia Stadium, men de har ikke den samme klangen i mine ører. For meg forblir Derby et lag med assosiasjoner til Baseball og Stoke vil for evig bli assosiert med den gamle dronningen, en stasjon i London og en plommesort i hagen til farmora mi.

Arsenal er idag basert på et nytt og flott Emirates, men tiden på Highbury var spesiell. Tipsextra, den svenske versjonen av Tippekampen, hadde sin egen vri som ga engelske spillere og lag en ny dimensjon. "Kjarli Jårs" er jo en klassiker og for de som ikke husker så var det en legende på Highbury, bedre kjent som Charlie George.

Fikk et besøk på Highbury tilbake i 1993. Kampen var mellom Arsenal og Norwich. Et kjedelig 0-0 oppgjør. Det jeg husker best var midtbane spilleren til Norwich, Gary Megson, som var god og overskygget de store stjerner i rødt og hvitt.

Neste bane som jeg vil nevne er City Ground, banen til Nottingham Forest. Vi husker godt de fine årene under Brian Clough og med spillere som Shilton, Burns og Francis.

Har besøkt City Ground ved to anledninger, tilbake i 2002 da Forest spilte mot West Bromwich, og nå i 2013 i en kamp mot Leicester. Det blir med fotballen for meg, noen pub besøk, men dessverre liten annen kultur.

Drar vi litt nordover fra Nottingham, så er det ikke så langt til en annen fin bane, nemlig Bramall Lane, hvor Sheffield United spiller sine hjemmekamper. Her var jeg tilstede på et oppgjør i 2009, hvor Swansea var på besøk.

Det var et oppgjør i Championship den gang, men minnene går jo tilbake til Tony Currie, Jostein Flo, Roger Nilsen og Brian Deane, alle spillere med god fartstid nettopp her.

Sheffield ligger jo i Yorkshire og det å ta turen til Leeds er selvfølgelig en fin opplevelse. Et fint sentrum og mye å velge mellom. Elland Road ligger litt utenfor selve bykjernen, men en veldig fin bane som oste av nostalgi. Litt for mye spør du meg.

Elland Road
Statuer av gamle helter og mange inntrykk fra en svunnen storhetstid på 60 og 70 tallet var godt dokumentert. Spesielt allikevel å stå ved inngangen der, hvor lagbildene til Leeds ble tatt og vi fortsatt kunne se muren som ofte var bakgrunn for disse bildene.

Leeds spilte mot Norwich på denne dagen og oppgjøret fant sted i League 1, noe som beviser at kanskje det er en stund siden storhetstiden på Elland Road.

Til slutt vil jeg nevne en bane som jeg har vært på besøk mange ganger, St Andrews i Birmingham. Her har jeg sett Birmingham ved flere anledninger og mot Watford, Wolves og Blackburn.

Det er mange stadioner i England, og med besøk på over 30, så ble dette mine utvalgte i et knippe av baner som har gitt gode minner og fine opplevelser.

Kommentarer