FA Cup, Arsenal og Charlie George

Jeg fulgte igår oppgjøret mellom Reading og Arsenal, men kampen ble aldri det jeg hadde håpet på, og selvom Reading gjorde et ærlig forsøk på å bidra, var det skuffende å se at Arsenal, et av det beste lagene i England, spilte slik de gjorde.

Arsenal skal ha for at de stilte nesten fullt lag, men igjen begeistret ikke meg og tankene svirret heller bakover i tid. De gode minnene fra FA Cup'en, er mange, men vi får håpe at det ikke bare blir minner fra gamle dager som blir begivenhetene vi husker fra denne ærverdige cup turneringen.

Charlie George - 1971
Det var denne kampen i 1971, som dukket opp på "memory lane". Arsenal møtte Liverpool og vant finalen. Alle målene ble scoret i ekstra omgangene, da det stod 0-0 etter 90 minutter.

Jeg kan ikke huske selv at jeg så kampen live, men har nok påminnelser fra Arsenal fans om akkurat denne helt spesielle finalen. Liverpool tok ledelsen ved en scoring av Steve Heighway, men to scoringer etter dette av Eddie Kelly, eller var det George Graham, og en avgjørende og meget spesiell goal av Charlie George.

Målet til Charlie George var et fint mål, men det ble mye mer enn et mål og vil stå igjen i historiebøkene for all tid som kanskje det mest betydningsfulle i klubbens historie. Målet ble jo avgjørende for at Arsenal vant ikke bare FA Cup'en, men også "The Double", da seriemesterskapet også ble sikret denne sesongen.

Det å vinne FA Cup'en tilbake i den tiden var noe helt spesielt, det var en stor begivenhet og min påstand om at dette betydde mye mer den gang enn det gjør nå, tror jeg ikke er feil.

Premier League har større betydning idag, Champions League ligeså, og dette skyldes nok helt klart "gevinsten" av å vinne disse prestisjeturneringene eller hvor mye det betyr bare å få delta. Det har satt FA Cupen i skyggen og ikke minst eliminert Liga Cupen til en parantes.

For klubber som Reading, som denne sesongen nådde så langt som til semi-finalen, og f.eks. Wigan, Portsmouth og Cardiff som har vunnet og vært i finaler i tidligere sesonger, er det sikkert helt topp å nå en finale, men det å overleve i Premier League, eller ha en billett til Champions Leauge betyr så mye mer.

FA Cupen som turnering, redder ikke de store klubber fra konkurs, eller kan være med på å styre fremtiden. Det kan en deltagelse i Champions League eller en ny sesong i Premier League.

En billett til en finale på Wembley er en happening, og jeg har vært der selv og opplevd laget jeg "heier på" som vinnere i en kamp der, men jeg må nok innrømme at magien rundt FA Cupen ikke lenger er der for min del.

Charlie George vil nok for meg alltid stå igjen som det jeg forbinder med en magi rundt denne turneringen og bildet av han er nok for evig tid, "The best memory ever", fra en FA Cup finale med en helt spesiell historie og betydning.

Arsenal er nå tilbake på Wembley i ny finale, de vant også ifjor, og kan gjøre det igjen, mange bra spillere har de også, men navn som Özil, Sanchez og Cazorla vil uansett for meg aldri overgå "Charlie George".

Kommentarer