Hvilken reise får du og dine i årets Premier League

Det er igjen spenning foran helgen, for akkurat denne helgen starter Premier League igjen, det vi som liker fotball venter på, som barn venter på julekvelden. Jeg drister meg også i år til å tippe utfallet.

Når jeg drar over til balløya som jeg gjør ofte, så er som regel utgangspunktet "Oslo Torp", og landingsplass "Stansted Airport".

Fra Stansted er det alle muligheter til å dra sydover til London og lenger ned til kysten. Du kan dra øst over nord og vest, og skilt med byer og klubber møter deg som kjente fjes som du føler du kjenner og har hilst på før.

Når jeg står på flyplassen så er det som regel bestemt hvor jeg skal, men denne gang i denne "tanke reisen" har jeg ikke bestemt noen ting, men prøve å finne frem og illustrere et bilde av hvordan en ferd gjennom Premier League kan fortone seg.

Jeg tenker at ja, kanskje nyopprykkede Norwich bør være første stopp. Klubben i East Anglia ligger litt nord øst for Stansted, og vi kjører A11 i ca. 1,5 time så er vi der.

Norwich City som spiller sine hjemmekamper på Carrow Road tror jeg får det tøft. Selvom klubben har norske Tettey i stallen, så hjelper ikke det. Mitt tips er dystert og jeg tror det blir strak retur tilbake til der de kom fra, plass 20, dessverre.

Vi forlater Norwich og tar en 2,5 times kjørertur innover i landet. Da havner vi i Leicester etter litt kjøring på A11 og over på M1.

Leicester City overlevde fjorårssesongen i Premier League etter en god start og en fantastisk avslutning. Sesongen var preget av mye "up's and down's" og etter sesongen var det igjen tid for et manager skifte.

Det er et litt uferdig lag Claudio Ranieri har tatt over og selvfølgelig stor mulighet til å overleve, men også en risiko for at det skal bli litt mye skifter og forandringer. Jeg tror min favorittklubb i England overlever, men det blir en kamp på nedre halvdel, plass 14 er mitt tips.

Jeg har reist mange turer i Midlands hvor flere klubber i Premier League befinner seg, og neste stopp blir Birmingham hvor klubbene Aston Villa og West Bromwich Albion holder hus. Jeg velger toget når jeg skal til "Brum", for det er god forbindelse med Cross Country Trains.

Aston Villa som nådde FA Cup finalen ifjor og også overlevde i Premier League er ikke helt i vater som lag føler jeg. Delph, Benteke og Vlaar, alle tre viktige støttespillere ifjor, er borte, Jeg er svært usikker på Villa og det blir plass 18 og nedrykk, igjen kjedelig fordi klubben hører til på øverste nivå, men nå føler jeg ikke stallen er god nok.

West Bromwich vil overleve. De har spillere som har fått erfaring med Premier League, og nivået har de tatt. Manager Tony Pulis er også en ringrev og plass 12 gir jeg "Baggies".

Vi reiser videre vest og havner i Stoke on Trent. Byen som har hatt Premier League fotball siden 2008. Stoke City har fått et godt fotfeste og blir å regne med i år, rå tips er også at de blir å finne i en finale i FA Cup eller Liga Cup.

Manager Mark Hughes har skapt et spillende mannskap på Britannia og jeg tipper plass 8 på The Potters.

Det er bare å fortsette videre sør vest og da vil vi havne i Wales og Swansea. Swansea City har også skaffet seg lang og god rutine gjennom flere gode sesonger i Premier League.

Sjefen Monk vil igjen få en god sesong med et mannskap som har en fin blanding av teknisk skolerte spillere, folk med "vinnerskalle" og spillere med god internasjonal erfaring.

Tipper plass 9 på Swansea City, og morsomme oppgjør på Liberty Stadium.

Hva gjør vi nå, skal vi reise mot sør og ta kysten opp til London eller skal vi ta en ny og fartsfylt tur igjennom Wales for å finne noen klubber i nord. Vi velger det siste, Wales sin kyst er fantastisk og en reise opp der til Liverpool med bil er noe å anbefale.

Liverpool og Everton holder til i Merseyside og begge klubber vil igjen bli å regne med i Premier League. Anfield og Goodison Park er to hjemmebaner som har lange tradisjoner i engelsk fotball.

Liverpool tipper jeg på plass nr. 5, Everton tror jeg i år vil ta plass nr. 7. Begge klubber har spillere som holder høy Premier League standard og med lite skadeproblematikk kan det bli bra.

Vi reiser videre og togforbindelsen mellom Liverpool og Manchester er god. Vi besøker først Old Trafford. "Drømmenes Teater" kan nok i år virkelig får sitt rette navn, fordi det å vinne liga tittelen kan nok fort bare bli drømmer for Manchester United, vi tipper plass nr 3.

Manchester City tror jeg iår igjen vil trone øverst på pallen og vinne Premier League tittelen. Laget har under Manuel Pellegrini vist storhet, og signeringen av Raheem Sterling er en som har gitt de "sky blåe" en ny dimensjon. Plass 1 er mitt tips.

For å finne flere klubber i nord, må vi dra et stykke nordøst over. Sunderland og Newcastle, to bitre rivaler er med i det beste selskap, men begge klubber vil slite denne sesongen.

Dick Advocaat som har ansvaret i Sunderland og Steve McClaren som nå er sjef i Newcastle United er begge rutinerte rever, men de får det vanskelig. Tror begge overlever og tipper Sunderland på plass 16. Newcastle tror jeg blir nr. 15.

Jeg snur i nord og setter nesa med toget ned til London som er representert med klubbene Arsenal, Chelsea, West Ham, Watford, Crystal Palace og Tottenham.

Alle vil være med å sette farge på PL denne sesongen og Chelsea vil trone øverst av London klubbene, plass 2 er mitt tips. Arsenal følger opp med en 4. plass.

Tottenham Hotspur tror jeg lander på plass 6, West Ham United plass 10. Crystal Palace kaprer 13. plassen og Watford overlever og ror seg inn på plass 17. Watford er nyopprykket og har en spennende gruppe og tror de blir å regne med og kan skremme mange.

Da er det Bournemouth, et nytt og eksotisk innslag i Premier League sirkuset. Mange nye fjes og "datamaskinene" har vel gått varme i sin leting etter de rette spillere og ja mange av signeringene har vært fine, andre litt mer vanskelig å forstå.

Selvom AFC Bournemouth er teknologsik langt fremme og bruker "science", så tror jeg ikke det holder, plass 19 er mitt tips.

Manager Ronald Koeman i Southampton har igjen mistet noen gode spillere, men fortsatt er mannskapet på St. Mary's godt nok til å bite fra seg. Tror det andre laget fra "The South Coast" vil gjøre det brukbart, plass 11 er mitt tips.

Da er tabellen klar, så får vi se om mitt tips om 2015/16 sesongen holder stikk. Noen vil helt sikkert prøve å gjøre alt for at dette tipset skal falle, andre kanskje er fornøyd.

Tips 2015-16

1. Man City, 2. Chelsea, 3. Man Utd, 4. Arsenal, 5. Liverpool, 6. Tottenham, 7. Everton, 8. Stoke, 9. Swansea, 10. West Ham, 11. Southampton, 12. West Bromwich, 13. Crystal Palace, 14. Leicester, 15. Newcastle, 16. Sunderland, 17. Watford, 18. Aston Villa, 19. Bournemouth, 20. Norwich

Kommentarer