Sommeren 73. Jeg i hvit Nivea, Varga i helrødt for Aberdeen

Det var sommer, det var 1973. Jeg gledet meg til et nytt Shoot skulle kjøpes og alltid spennende med hvem som var lagbilde, focus on og de resterende i farger.

For meg var det ikke akkurat uaktuelt å kjøpe bladet, selvom bildene ikke alltid var av mine favoritter, fordi jeg leste bladet fra forside til bakside, det var mye godt lesestoff for kr. 2,40.

Denne gang var Shoot litt annerledes og brukte fargebilde sidene til noe reportasjer og mindre bilder og da færre protretter. Ja da var det jo enda godt at det var focus on, og denne gang, ja hvem dukket opp, jo Zoltan Varga fra Aberdeen.

Det var en god spiller Zoltan Varga, og at akkurat han var valgt ut som focus on, var ikke så veldig rart når jeg vet i ettertid litt mer om denne ungarske landslagsspilleren.

Det var ikke akkurat hverdagskost at lag i Skottland signerte stjerner fra Bundesliga, og hvertfall ikke Aberdeen som var mer kjent som en klubb som avlet den ene storspilleren etter den andre til engelske og andre skotske lag.

Varga var det og bildet ble liksom fast på netthinnen, siden det lå i hengekøya på Presthagen i Sandefjord og jeg hadde bladet med meg litt rundt også på Vøra og til Tønsberg hos min farmor på besøk. Bildet av Varga ble bereist sommeren 73.

Det ble etterhvert til at focus on Varga forsvant inn i bunken av blader og tenkte ikke så mye mer på det, annet enn at ja det var en spesiell mann. Det var også litt annerledes lesning, fordi noe av det han nevnte var at hans foreldre ikke kunne forlate Ungarn, og dra på ferie.

Vi kunne reise på ferie og selvom ikke reisen gikk så langt, så var det nok mer enn 18 grader i vannet og jeg ble som vanlig smurt inn i Nivea fra topp til tå, det var solkremen over alle solkremer den gang. Moren min var norgesmester i Nivea, smurte det på alt, og det var noen ganger jeg også fikk det på brødskiva. For på stranda kunne det gå litt over i hverandre, kaviar, leverpostei og Nivea.

Det var med litt nostalgi jeg gjorde et dykk i mine gamle Shoot, og har jo spart på dem nesten som klenodier i ekte sølv. Noen ganger tar jeg meg en liten "trip" tilbake til det gode 70 tallet og bildene som alltid er festet fast fra en tid som var god og lite bekymringsfull.

Så hvem var egentlig denne Zoltan Varga. Han ble beskrevet som en virkelig begavelse, fra tiden i Aberdeen, selvom han bare spilte 26 kamper og scoret 10 mål.

Han hadde før han kom til Aberdeen spilt for Hertha Berlin og Ferencvaros, og som midtbane spiller scoret han mange og flotte mål i sine klubber.

Det ble noen måneder i Aberdeen fra 1972 til 1973 før ferden gikk videre til Ajax, Dortmund, Augsburg og Gent. Total 266 kamper og 85 mål på sine vandringer i et splittet Europa.

Zoltan Varga var også med å vinne olympisk gull for Ungarn i 1964, og en som ga sitt publikum god valuta for pengene, og noen fikk da se han noen år etterpå på Pittodrie i Aberdeen.

Varga hadde senere en lang og god trener karriere med blant andre sin gamle klubb Ferencvaros.

Varge døde tragisk i 2010, og det skjedde i forbindelse med en old boys fotballkamp og han var bare 65. Det ble en stopp i fotballens tegn, og det var litt trist å sjekke detaljene i ettertid, over en spiller som sommeren 73 ga meg et innblikk i hans fotballliv til da.

Det ble mitt bilde, et focus on, fra sommeren 73. Jeg i hvit Nivea, Varga i helrødt for Aberdeen.

Kommentarer