RIP, Johan Cruyff, en siste vending !

Nyheten om at Johan Cruyff hadde gått bort, var en som ikke kom så ventet. Man hadde visst en stund at han var syk og at han kjempet sin kamp utenfor fotballbanen.

Når slike beskjeder kommer deg for øret, så tenker man selvfølgelig først og fremst på den sorgen de nærmeste bærer etter et slikt slag, men så drar tankene videre til assosiasjoner man har.

Johan Cruyff var ikke en hvem som helst og for meg som vokste opp med denne spilleren som en del av min læring av spillet, ble han synonymt med mange økter med trening.

Jeg hadde hørt om Pele, og hvor fantastisk han var, selv hadde jeg Franz Beckenbauer som mitt største id
ol, men Cruyff var den som ble med meg på treningsfeltet.

Det er ikke så mange spillere som får en del av fotballens abc oppkalt etter seg, men Cruyff vendingen er obligatorisk læring i en øvelsesbank, og alle vet hva det er.

Selvom spilleren Johan Cruyff er borte, så vil hans fantastiske liv som spiller og hans evne til å ta spillet videre til et nytt nivå alltid bli en del av oss så lenge fotball eksisterer.

Vi har vristspark, innside og utside pasninger, volley og halvvolley, corner og offside, hælfinte, skuddfinte og mange ord og uttrykk som hører dette spillet til, men kun en spiller som etter det jeg vet har et helt eget uttrykk og en egen bevegelse oppkalt etter seg, Cruyff vendingen.

Det sier vel hvor spesiell denne spilleren var og som oppsummerer det hele for meg. Selve vendingen er ikke så vanskelig å lære seg, men det er en helt unik bevegelse som ikke så mange bruker veldig ofte i spillet, som jeg har sett.

Selve vendingen gjør at du kan bevege det i motsatt retning med en kort bevegelse over ballen og i det rette øyeblikket frigjøre deg fra en eller flere spillere og komme i en god pasning eller scoringsposisjon.

Jeg har hatt mange trenere som har brukt denne bevegelsen i opplæring uten motstand, men svært sjelden sett den tatt ut i spillet og brukt effektivt, kanskje fordi det er spilleren selv som må vite når den skal brukes, og alle er jo ikke Johan Cruyff.

Spilleren Cruyff var en begavelse og en som kunne "trylle" på fotballbanen, få et lag til å skinne og dra med seg medspillere og løfte lag med sin egen begavelse.

VM finalen i 1974, ble en nedtur, med tap mot Vest-Tyskland, og kan vel kanskje ikke beskrives som det allikevel, men for Cruyff var tap nederlag, med alle andre medaljer i skapet.

Han spilte i to perioder med Ajax, vant 8 serietittler. Da han foran 1983-84 sesongen ikke ble tilbudt ny kontrakt av Ajax, gikk han til rivalen Feyenoord, og vant ligaen med dem istedet.

Han ble kåret til årets spiller i Europa tre ganger, vant Europa Cup'en med Ajax tre ganger, og bronse i EM i 76 må også nevnes.

Cruyff var også en av veldig mange "aldrende stjerner" som prøvde lykken i USA, og i NASL som serien der borte het da. Han spilte for Los Angeles Aztecs og Washington Diplomates,

Rinus Michels (legendarisk hollandsk trener og manager) hadde tatt over roret hos Los Angeles Aztecs, og det ble igjen en forening mellom to av fotballens største.

Mange ga ofte Cruyff æren for det som skjedde ute på banen for de lag han spilte for, men mange ser han også som den forlengede arm for Rinus Michels fantastiske lagsammensetninger og posetive måte å spille fotball på.

Michels var treneren som fikk frem Cruyff i Ajax, han hentet han til Barcelona og til Los Angeles Aztecs. Michels ledet også det Hollandske landslaget i 1974, da laget nådde finalen med Cruyff som kaptein.

Cruyff endte sin spillerkarriere i Feyenoord i 1984, 37 år gammel, og i denne sesongen vant han likegodt både cup og serie med en klubb som var selv erkefienden til hans Ajax.

Fra 1985 var han tilbake i Ajax og nå som trener. Her ledet han frem klubben til to cup mesterskap og en seier i den Europeiske cup vinner cupen. Turen gikk videre til Barcelona, som han ledet fra 1988 til 1996. Her ble det ligamesterskap, cupmesterskap og europa cup seiere både for serievinnere og cupvinnere.

Han vil alltid bli husket som en fantastisk fotballspiller, men som trener var han kanskje like stor. Og en som har spilt under og lært sin filosofi og bringer den videre er Pep Guardiola. Mange store spillere har spilt under Cruyff, men Pep er kanskje den som jeg vil si bringer "Cryuff" frem på beste måte.

For meg og kanskje for flere fra min generasjon, er Pele, Cruyff og Beckenbauer, de som har gitt meg et bilde av hvordan fotball skal spilles, hvordan enkelt individer kan påvirke et lag og hvor ordet "dirigent" får en helt spesiell betydning også på en fotballbane.

RIP, Johan Cruyff, en siste vending !

Kommentarer