1,2,3,4,5,6, Mekka og Møkka

På nytt gledet jeg med til en ny fotballreise og denne gang ble det tall og mange av dem i form av mål, antall på reisen og hvem som egentlig skulle være med.

Vi var i utgangspunktet fem som skulle dra, to på onsdag og tre på torsdag. Ja ut på 17. mai etter borgertoget både på Notodden og i Sandefjord.

Ben Chilwell, Leicester City & England U.21
Det ble ikke slik, da avgangen onsdag ble endret til torsdag 11.30, og etter lang ventetid på Torp onsdag kveld, ble det ingen tur denne kvelden, innstilt pga tåke.

Det var vel rene "Møkka" og det endte med at han fra Notodden dro hjem og droppet turen, mens jeg fra Sandefjord tok flyet som var satt opp igjen dagen etter og rakk kampen torsdag kveld.

Med leiebil fra Stansted satte jeg kursen mot Leicester, en liten kjøretur på 2,5 time opp langs M11 inn på A14 og videre på A6, passerte jeg Cambridge før neste stor tettsted er "Leicester".

Denne ruta er litt motorvei og litt landevei og en jeg har kjørt mange ganger og veien er enkel. Først til venstre, deretter rett frem og av til venstre, før du svinger til venstre inn mot hotellet Belmont House.

Når jeg en dag for sent ankom hotellet i bil, var jo de som jeg skulle ta imot denne dagen allerede kommet til hotellet. Gutta fra Oslo og omegn hadde "arrivert" med tog noen timer tidligere og var klare til kamp.

Leicester skulle spille hjemme mot Tottenham og håpet på et jevnt oppgjør med en tro om at dette kunne ende med seier, for vi er sterke på hjemmebane.

Kampen startet og vi fikk fort se at dette ikke ville gå veien. "Spurs" ble et nr for store denne gang og målene trillet inn bak Kasper Schmeichel, og lite kunne han for at dette ble "møkka".

Det var jo litt spenning en stund da vi fikk redusert til 1-2, ved unggutten og vår England U.21 stjerne Ben Chilwell, men det ga kun "falske forhåpninger".

En tidligere kjenning, Harry Kane, gjorde dagen sur for oss som har "blå hjerter". Han blåste inn 4 scoringer og med to til var det frem med kuleramme, 1,2,3,4,5,6

Vi tok dette som en strek i regninga, tok oss en god indisk og ristet det av oss med tanker og prat om gamle gode kamper mot Tottenham, som vi alle husker og bare for noen måneder siden opplevde vi et uavgjort borte på White Hart Lane, som en av få klubber som har fått med seg poeng derfra denne sesongen.

Wembley, 20.05.2017
Tankene også gikk til en viss tippekamp tilbake til 1973. Steve Earle scorer i debuten.

Arne Scheie kommenterer engelsk fotball for NRK for første gang og legenden Len Glover scorer to.

Leicester vinner kampen 3-0. Den kampen stopper "sorgen" og gir oss håpet tilbake.

Det er heldigvis en Leicester kamp til på programmet før vi skal hjem.
Bournemouth kommer på besøk på søndag og det gir oss håp om at vi får en god avslutning på vår reise og litt "godt i sekken" med hjem.

Vi har også mer å glede oss til og mens to tar turen til pumpestasjonen i Leicester, et sted hvor man ja, pumpet møkk i gamle dager, får de vel bort "driten" fra gårsdagen, med en fin spasertur til en kjent severdighet.

Dampmaskinene er et skue for seg selv og selvom disse idag ikke er i bruk så kunne nok noen og enhver vært her en tur og fått pumpet bort "Møkka".

Abbey Pumping Station - Leicester
Mens to var i "Møkka" dro to andre til "Mekka". Wembley stod på menyen og det er jo også kjent som "fotballens Mekka". Jeg var igjen tilbake på motorveien, denne gang på M1 og i retning London tidlig lørdag morgen.

League one play-off finalen stod på menyen og lagene som skulle ut på denne fantastiske gressmatta var Millwall og Bradford. Bantams mot Lions. Haner mot Løver.

Hanene (Bantams) ble et nr for små i kampen mot løvene, og en scoring skilte de to til slutt. Fra en plass nær himmelen høyt over der ballen noen gang kunne sparkes, satt vi og så på det som foregikk "down there".

Med en snedig plan reiste vi opp og ned fra Leicester med bil. Parkerte noen stasjoner nord for Wembley, tok "tuben" to stasjoner ned til stadion.

Tilbake i Leicester på lørdagskvelden ble det nye runder med "diskusjoner om alt og ingenting" og latteren var ikke langt unna når vi nå var i full gang med forberedelser til neste dags kamp.

Vi hadde slagplanen klar for søndag. Da skulle vi til "veggen", og se på kunstverkene fra ifjor. Deretter var det "flytende føde" på menyen på vårt nye stamsted, puben "Bowling Green".

"The Wall" - Leicester
Etterhvert ble det kamp og starten var jo rett og slett "Møkka". 59 sekunder tok det før Bournemouth var i føringen. Leicester kom jo til hektene igjen, men vi måtte vente til 2. omgang før vår venn Jamie Vardy utlignet.

Surt var det da Vardy igjen scoret, men ble feilaktig vinket av for offside og alle på tribunen så det som ikke dommerne så, at Vardy var "onside".

Det ble 1-1, og vi unngikk jo "Møkka", men det ble ikke helt "Mekka", men nære var det. Alt i alt gikk vi ut fra stadion med optimisme, spenning og tro på at neste sesong kan bli bra.

Dagen derpå, mandag, dro vi vært til vårt, noen tok toget, mens jeg igjen var tilbake på veien, og kjørte biltur til flyplassen gjennom landskapet i Leicestershire og East Midlands.

Det ble 1.2.3.4.5.6, besøk i Mekka og noen opplevelser med Møkka.