Mr. Twiste på Fulham Broadway

Det har blitt mange turer til England og London for å se fotball, og tilbake i 06 var jeg på tur med noen venner som ikke hadde vært på kamp i England før. Vi skulle se Chelsea spille mot West Ham, og opplevelsen ble litt annerledes enn forventet.

Jeg hadde bestilt tur gjennom et reiseselskap og billettene var med i pakkeprisen. Det var avtalt at billettene skulle hentes i resepsjonen på hotellet.

Normal prosedyre og ikke noe stress, men det å ankomme samme dag som kampen spilles kan være litt "touchy" hvis ikke alt går som planlagt, og tiden løper fort når man er på "fotballtur".

Det ble også litt stress når jeg fikk beskjed om at billettene ikke var ankommet hotellet, men at de skulle komme. Det var vel ca. 4 timer til avspark og jeg luktet ugler i mosen.

Jeg ble irritert og ga klart uttrykk for det, fordi jeg vet at dette fort kan bli et problem og at slike ting ofte kan bli vanskelig. Vi hadde brukt et seriøst reiseselskap for at nettopp slike ting ikke skulle oppstå.

Det var også en del virvar som vanlig med navnet mitt. Forfjamselen og latteren var stor da mitt reisefølge fikk meg presentert av resepsjonisten som Mr. Twiste, både skriftlig og muntlig.

Jeg heter Ivar Tisthammer, og har et navn som jeg har opplevd har vært litt vanskelig å skrive både for nordmenn og utlendinger. Denne gang fikk jeg en ny vri på disse stavelsene og fantasien er stor blant alle de som ikke bryr seg om at navn staves riktig.

Ivan Twisthammond, Ingar Tristhammer, Ivar Tisshammer og mye annet har jeg opplevd gjennom årene, og denne gang fikk jeg en ny vri, ikke noe fornavn, men bare Mr. Twiste.

Mr. Twiste, som jeg nå ble resten av denne turen, fortsatte sin jakt på fotball billettene, og noen telefonsamtaler senere, ble jeg til slutt enig med reiseoperatøren om at vi skulle plukke opp billettene på et angitt sted ved Fulham Broadway, et stykke unna Stamford Bridge.

Pga av dårlig tid ble t-banen ikke noe alternativ og vi tok en taxi fra hotellet og ned til banen for å hente billettene. Jeg, min kamerat og våre to sønner.

Mine venner, satt spente i taxi'en og lurte på om dette var vanlig prosedyre ved avhenting av fotballbilletter i England. Sikkert litt usikre på om de ville få se sin første fotballkamp på engelsk jord.

Hadde telefonkontakt med han som skulle levere og ga beskjed til min kamerat at han måtte passe på "gutta", mens jeg fort forsvant ned i en sidegate og fikk overlevert billettene.

Jeg ga min kamerat bare beskjed om å stå stille med barna og vente, mens Mr. Twiste ordnet opp i noen skumle bakgater i London West, og tilbake kom jeg med fire billetter som avtalt.

Alt dette, fra jeg forlot taxi'en, gikk ned i bakgata og kom tilbake igjen, tok ca 2 minutter, så min reisekamerat, fikk omtrent ikke snudd seg før jeg var tilbake, "rått", var hans ord.

Etter dette roet det seg litt ned, og vi fikk se en ikke altfor spennende kamp. Høyt oppe under taket på West Stand satt vi og fikk se Geremi score vinnermålet for Chelsea.

Kampen i seg selv ble ikke høydepunktet for mine venner, men det som skjedde av dramatikk før kampen ble det viktige, og har ofte vært et samtaleemne i mange muntre stunder i ettertid.

Min venn fikk et minne for livet og betegnet det hele som en "action film" i det rette format, der dramatikken utspilte seg i sidegatene ved Fulham Broadway, London West.

Jeg synes ikke det var så "rått", da dette ga meg en følelse av at dette reiseselskapet hadde noen kontakter som sikkert hadde sine metoder for å få fatt på billetter og ikke vil vise sitt ansikt i området rundt stadion. Sikkert opplevd problemer og opererte nok litt i gråsonen tror jeg.

Brukte ikke dette reiseselskapet mer, da det ikke er helt min stil og løpe rundt og virre, og ikke være sikker på at vi ville få billetter til en fotballkamp som vi hadde reist så langt for å se.

Det beste når man skal ha billetter til en kamp i Premier League er selvfølgelig å få kjøpt billettene gjennom offisielle klubbsider, eventuelt via supporterklubben i Norge, eller ha en sikker samarbeidspartner.

Det å få tak på billetter til riktig pris er selvfølgelig en utfordring på kamper hvor det som regel er fullt og prisene skrus opp av både reiseselskaper og andre aktører som selger billetter.

Det er få nettsider som har lov til å selge og er offisielt godkjent. Så hver varsom, skap gode relasjoner og bruk de offisielle kanaler så langt det lar seg gjøre, og for det meste finnes det ledige seter til de fleste kamper.

Men det som jeg trodde var en "safe" løsning, ble etterhvert litt mer dramatisk enn jeg hadde forestilt meg og et res og stress som til slutt heldigvis endte godt.

God tur til neste gang !!











Kommentarer