Mitt møte med New York

Det begynner å bli noen år siden jeg sist var over dammen og i New York. Det var tilbake på 90 tallet. Besøkte New York i 1990 og 1992. Denne lille historien er fra min første tur i byen i November 1990.

Jeg dro til USA for å besøke venner i Phoenix Arizona, og reiste sammen med en venn fra Sandefjord, første møte med USA var New York.

Vi hadde egentlig ikke noe spesiell plan men visste at vi hadde en dag til rådighet og at det sikkert ville være mulig å finne en løsning på en sightseeing.

Den opplevelsen vi fikk var litt annerledes enn vi hadde forventet. Vi bodde på et hotell utenfor byen og fikk beskjed om å møte opp tidlig på lørdag morgen utenfor hotellet. Der kom det en stor van, og vi hadde også med oss to engelskmenn i bilen som tok turen sammen med oss.

Hvor vi skulle visste vi ikke, men hadde fått beskjed om at det meste ville bli dekket når denne fyren hadde ansvaret for turen, Mener han het Jim, og det får være det jeg kaller han.

Jim satt foran i sin enorme van, og vi satt som konger bak i seter av skinn. Det var spesielt og kjøre på Manhatten, gjennom Harlem, over Brooklyn Bridge og ja over det hele. Utrolig fint.

Vi stoppet ved FN bygningen og Jim la fra seg bilnøklene i pølseboden ved siden, de som du ser så mange av i New York og som har det som gjør et pølsene i New York er noe helt spesielle.

Vi spiste ikke pølser, men la fra oss bilnøklene i boden før vi steg inn i fyrstikkesken (FN bygningen). Der stod vi mitt i det aller helligste og fikk da også en spesiell opplevelse.

Jim gikk frem til en av vaktene og snakket, mens vi ventet bak. Han sa etter hvert "follow me" og vi gikk da ikke der andre turister gikk. Vi fikk en spesial omvisning og fikk se litt andre ting enn det en vanlig turist får anledning til. Vi kom inn i hjertet og der hvor det skjedde.

Bak kulissene, inne på kontorene, opp og ned i gangene og selvfølgelig salen, der de høye herrer tok sine beslutninger og holdt sine fine taler.

Det ble en tur til Empire State Building også, jeg har vært på toppen der. Jim hadde også en spesial her. Jim likte ikke køer og som guide var det jo hans ansvar og holde tiden. Han parkerte vanen sin utenfor en skobutikk i bunnen av ESB og vi gikk gjennom prøverommet i en butikken, ut i en gang, og inn i en heis, som det ikke var et menneske i. Tok denne opp og vips var vi på toppen og gikk ut en dør som førte oss foran alle andre og ut på toppen..

Det var fint å stå der oppe og se utover, men jeg liker ikke høyder og måtte etter hvert sette meg inne i tårnet og ikke se så mye ut lenger. Det var en litt vond følelse, men godt å vite at man har vært der oppe rundt 400 meter opp i lufta.

Det var mye annet å se også på denne turen, men turen med Jim, utsikten fra Empire State Building og besøket i FN bygningen sitter igjen som de beste minnene fra reisen til The Big Apple.

Kommentarer