Pavlova, hvor kommer du fra?

Jeg er ikke så veldig bevandret i bakeverkets verden, men har nå spist noen kaker opp gjennom livet. Har alltid likt bløtkaker med krem og marsipanlokk, men ikke så ofte å se mer, nå er det Pavlova som ofte kommer på bordet

Pavlova er en meget god kake og noe som ofte blir servert i vårt nabolag og årsaken til det er vel at
det er noen her som kan dette rimelig godt og superlativene ruller frem og ut av munnen som perler på en snor.

Ja det er magisk, fortryllende og rett og slett "jævli" godt. Så da når jeg har spist mine biter med Pavlova og kost meg, så strømmer tankene på, og jeg begynner å lure på hva dette egentlig er for noe.

Hva er det jeg har spist og hvorfor heter det Pavlova. Bløtkake med krem og marsipan er jo lett å forstå det er jo det det er, men Pavlova det er ikke noe jeg forbinder med kaker.

Da er det bare å finne ut det da, og jeg starter med Google, og ja der på matprat.no finner man jo alle svarene. Pavlova kaken er oppkalt etter den russiske ballett danserinnen Anna Pavlova.

I oppskriften står det at den er en vinner i hvert selskap og enkelt å få til, vet ikke helt det da, ser ikke enkelt ut for de som ikke kan, men bare spiser den.

Gidder ikke å skrive alt som skal gjøres og hvordan det skal gjøres, det kan leses her

Da var det denne Anna da, hvorfor hun fikk en kake oppkalt etter seg. Det stod ingenting om på matprat så da får vi lete videre da.

Anna Pavlova var en ballerina av de sjeldne og hun danset ikke hun fløy, og da begynner man å forstå, fordi denne kaken er en lett og flyvende sak, og har en konsistens som kan assosieres med denne ballerinas evne til å bevege seg på.

Da har vi svaret og jeg vet også at hvis man spiser for mye av denne, så vil det være vanskelig å bevege seg som en ballerina, det er sikkert.





Kommentarer