Premier League, min relasjon og årets sesong

Premier League starter i morgen, og først ut er to spesielle lag for nordmenn, Stoke og Liverpool. To klubber som har godt rotfeste i fra dagene da vi fulgte Tippekampene på NRK

Emlyn Hughes, Ray Clemence og Kevin Keegan var de store spillerne hos Liverpool. Hos Stoke var for meg Gordon Banks, Mike Pejic og Jimmy Greenhoff de jeg husker best.

Nok om de fra en svunnen tid. For de som ikke husker disse helter, kan man jo slå opp på Wikipedia så finner du alle detaljer om heltene fra 70 tallet.

Det er i morgen det gjelder over 40 år senere og med et kamptilbud og opplegg fra TV2 som ikke kan sammenlignes med det vi fikk servert da NRK plinget deg igjennom lørdagen.

Liverpool er ikke lenger den dominerende klubben, Stoke ei heller. Liverpool har hengt med godt også etter sin storhetstid, mens Stoke kom tilbake i det gode selskap for noen sesonger siden etter mange år med en tilværelse i lavere divisjoner.

Det som er nytt og veldig annerledes denne sesongen er at Sir Alex Ferguson ikke lenger vil være manager for Manchester United. For den yngre garde må det være uvirkelig.

Er du født etter 1986 så har du ikke opplevd noe annet enn at Sir Alex har vært sjef på Old Trafford. Han vant det som var å vinne og ble en legende over alle legender i det å være fotball manager.

Premier League ble dannet foran 1992-93 sesongen, og den siste vinner av Engelsk 1. divisjon er Leeds United, den første vinner av Premier League ble Manchester United.

Premier League er en enorm liga og spillerne som spiller er fra alle verdens hjørner. Det er mange som ikke liker alle importene, men uten importene hadde Premier League vært et helt annet skue, og markedsverdien ville falt enormt.

Det er også en myte at det er så få engelskmenn på lagene og for de som følger med og har gjort det en stund så vet vi alle at det fortsatt er omtrent like mange engeslkmenn som før. Det har først og fremst gått utover spillere fra andre britiske nasjoner som Skottland, Wales og N Irland.

Spesielt Skottland har mistet sitt renome som "hoff leverandør" av spillere til Engelsk fotball. Da Leeds i 1975 spilte Europacup finale mot Bayern Munchen var det kun fire spillere i startoppstillingen fra England. Det var fem skotter, en waliser og en ire i 11'eren.

Med fornyet abonnement på TV2 og muligheter til å følge de fleste oppgjør lørdag, søndag og mandag så tilbringes noen timer i sofaen i løpet av helgene Premier League pågår.

Mange tipper jo før sesongen starter og jeg også liker å tippe litt, så her kommer mine tips som ikke alltid går inn, men er basert på min kunnskap og mine ideer.

Jeg har klokketro på Arsenal i år. Arsene Wenger er den eneste manager som har fortsatt i toppklubbene, og han har en rutine og erfaring som alle andre mangler. Jeg tror Arsenal vinner Premier League 10 år etter sin forrige tittel.

Manchester City og Chelsea følger på de neste plasser. Pellegrini og Mourinho er to managere med erfaring, men med en del endringer i sine lag, ikke en klar 11'er og fortsatt mangel på spillere som kan skape den rette stabiliteten, tror jeg de vil kjempe om plass 2 og 3.

David Moyes er ny og han har tatt over et litt aldrende lag, og med omtrent alle nøkkelspillere 30 eller eldre kan det bli en sesong med mange utfordringer for Moyes. Vi tipper 4. plass.

Aston Villa, Tottenham, Liverpool, Newcastle og Everton vil bli å finne på de neste plasser. Jeg har veldig tro på Villa som under Lambert hadde litt problemer i fjor, men med en gruppe unge spillere med skyhøyt potensial og en Benteke som har signert en langtidskontrakt, tror jeg de vil overraske mange.

Swansea, Southampton, Sunderland, Cardiff, Fulham, West Ham og West Bromwich vil ligge i neste sjikt og kjempe for livet om en plass blant lagene som unngår nedrykk.

I bunnen av tabellen vil Hull, Crystal Palace og Stoke befinne seg. Stoke har ansatt Mark Hughes som manager og han vil få en stri jobb med å forandre spillet klubben hadde under Tony Pulis og med få eller ingen store forsterkninger tror jeg det blir en voldsom utfordring.

Da ønsker jeg alle lykke til med sesong premieren i morgen.



Kommentarer