Scarborough Athletic, hva er så spesielt ?

Vi har noen anglofile fotballfrelste personer i dette landet. De fleste av dem er nå i 40 og 50 årene og er flasket opp med engelsk fotball fra tippekampene

Noen av mine bekjente har også valgt å reise over og bo i England for å virkelig få det inn på livet. Egil Svarstad er en, Ray Tørnkvist en annen, nå i disse dager er det Are Guttelvik som gjør det samme.

De tar permisjon fra jobbene sine, eller jobber fra sine nye bosteder på andre siden av sjøen. De har et favorittlag, Egil er Man City fan, Ray holder med Leeds. Are han følger et lag som mange kanskje ikke forstår hvorfor, for de spilte ikke i tippekampene på 70 tallet.

Scarborough het klubben da Are ble fan. Klubben forsvant i 2007, men oppstod like etter som Scarborough Athletic, og tradisjonene ble ført videre.

Are har tatt turen over, skal skrive dagbok via facebook, og denne er i full gang. Det er morsomt å følge oppdateringene som ruller over nyhetssiden min daglig. Tenker litt på hva som kommer som neste oppdatering og fotball blir det vel også etterhvert når serien starter.

Har noen venner som har valgt å følge de "sære" for det er vel det dette er. Det er ofte en tilknytning som gjør at man får en følelse for et lag. Noen har familie her, andre har på en eller annen måte møtt noen, eller fått inspirasjon av noe som gjør at man liksom får et spesielt forhold.

En liten avsporing i forhold til overskriften, men har en bekjent som begynte å holde med et lag fordi hele familen hans var Man Utd fans, og han fikk ikke være med på en cup finale og bestemte seg for å holde med motstanderen. Det ble livet hans og har fulgt laget i tynt og tynt siden 1963.

Dette var finalen over alle finaler, Man Utd møtte Leicester i FA Cupen i 1963, og det endte med Man Utd seier, men stoppet ikke min bekjent fra å følge det tapende laget.

Måtte jo se litt på Scarborough Athletic FC og hvor de nå befant seg i ligasystemet, samt hvilke spillere som spilte der og hvem som var manager. jeg følger jo fotballen på balløya ganske tett, men må innrømme at jeg ikke helt har hatt fokus på Scarborough etter at de forlot det som i dag heter League 2 for en del år tilbake.

Klubben ble stiftet 25. juni 2007, på ruinene av det gamle Scarborough FC. De spiller denne sesongen i noe som heter Northern Premier League Division One South. De spiller for tiden sine hjemmekamper i Bridlington og deler med Bridlington FC.

Det er håp om at klubben fra 2014-15 sesongen kan finne seg en permanent ny bane i Scarborough.

The Seadogs, som er kallenavnet, har nok gitt Are nytt håp, ettersom de rykket opp forrige sesong, og beslutningen om å flytte over for et år, var nok basert på inspirasjon av dette.

Klubbens manager er i følge Wikipedia, Rudy Funk. Høres mer ut som en pop artist, men mulig han er en bra mann etter at han har ført klubben til opprykk.

For meg så var det ikke mange kjente navn i Scarborough mannskapet, men en tidligere Premier League spiller er å finne i klubben, Bryan Hughes. Han er også født samme dag som meg, 19. juni, så det ga jo mersmak.

I forsvaret har de en tidligere U.21 landslagspiller for Nord Irland. Darren Kelly, nå 34, har også spilt for klubber som Carlisle og York, så det må være en fin mann å ha i stallen.

Jeg har stort sett oversikt over divisjonene i England, men må innrømme at når vi beveger oss ned under nivå 6 så er jeg ikke lenger oppdatert. Da må vi frem med oppslagsverk og fant jo ut at The Seadogs spiller på nivå 8.

Jeg blir ikke lenger lei meg for at mitt lag Leicester City spiller på nivå 2, og vet at med en slik plass i ligasystemet så hadde jeg hatt problemer med å finne motiver for å følge med. Det står respekt av Are Guttelvik og hans engasjement.

Jeg vet jo også at den tidligere målvakten fra Møre og Romsdal ser noen andre fotballkamper i løpet av en sesong og har et hjerte for klubber som kanskje ikke troner på toppen av ligasystemet, hverken her hjemme eller i England.

Ingen blir forundret når Are dukker opp på en kamp mellom Fjellhamar og Bøler i 3. divisjon eller tar seg en tur til Asker for å følge dem i 2. divisjon.

Glad for å kjenne deg Are, og håper oppholdet ditt blir fint og begivenhetsrikt. Skal følge deg fra ditt andre hjemfylke Vestfold og lykke til med Scarborough Athletic denne sesongen.

Link: Official Site

Kommentarer