Trevor Hockey, min relasjon

Trevor Hockey var en kjent fotballspiller på øyriket på 60 og 70 tallet. Mitt forhold til Trevor Hockey ble litt spesielt fordi det var en spiller som prydet et av de første fotballbladene jeg kjøpte.


Jeg husker jeg skulle kjøpe et fotballblad og på midtsiden var det bilder fra en kamp mellom Wales og England i VM kvalifiseringen til VM i 1974.

Trevor Hockey var på et av bildene i rød Wales drakt og jeg visste ikke hva Wales var for noe. Husker uttalene ble litt rare og i dag ler jeg godt av det, fordi gutta i gata omtalte dette laget som "vales", lest rett frem.

Deretter begynte jeg å lure på hvem denne skjeggete spilleren var og hvor han spilte osv. Han dukket ofte opp i Shoot og Goal og bildene av han var mange, fordi han byttet klubb ganske ofte på den tiden.

Tenkte også på hvorfor han het Hockey og spilte fotball.

Hockey var i Sheffield United frem til 1973, og det var vel i dette tidsrommet at jeg fikk interesse for engelsk fotball. Han spilte noen få kamper i Norwich, før han havnet i Aston Villa.

Han vokste opp i Keighley, et lite sted i Yorkshire og en del av City of Bradford. Han spilte for Wales, og fikk lov til det pga av sine aner. Det ble med 9 landskamper og 1 mål for Hockey.

Etterhvert trappet Hockey ned i sin moderklubb Bradford, og hadde også et opphold i NASL hos flere klubber.

Hockey døde tragisk av et hjerteinfarkt i en alder av bare 43. Han var en av disse spillere som var der hele tiden, men som du ikke hørte mye om. Gjorde en solid jobb for flere klubber, men aldri tildelt de store overskriftene.

Jeg fant senere ut at Hockey hadde spilt for 16 forskjellige klubber og var en skikkelig nomade, han er også ofte beskrevet som en "hard man" og var fryktet av motstanderne for sine taklinger.

Ønsker du å lese mer om denne spilleren, så ta en titt på Keighly Kicks.

For meg var han spesiell gjennom å bekle vinduene på Narvesen kiosken i Rådhusgata, med sitt store skjegg og lange hår, i en knallrød Wales drakt.

Kommentarer