Valgets kvaler

Det er snart et storingsvalg som står for døren og meninger om alt og ingenting kommer utover eteren fra de forskjellige partier. Men ønsket om regjeringsmakt hos for mange partier i koalisjoner har gjort dette litt mindre uforutsigbart og for blokk basert.

Det har jo i tidligere tider vært et sentrum som har stått sterkere, selv om det begynner å bli lenge siden nå. Men et sterkt sentrum har gitt litt mer uforutsigbarhet og et større mangfold.

Demokratiet trenger sentrumspartiene og deres meninger og selvstendighet. Vi trenger også et SV som kan skape et press mot det som er etablert og dra AP litt mot venstre.

Der ute til venstre har vi ikke lenger noen ting som virkelig "spriter opp" det som får blodet til å strømme i årene og gi noen noe å kjempe for.

Vi trenger SV fordi deres nærvær gir andre et spark i ræva for å si det på godt norsk. Deres tanker om kollektiv trafikk er muligens naiv i et økonomisk perspektiv, men i debatten er deres synspunkter likevel viktige ellers vil noen kjøre over oss med noe som kanskje ikke er så lurt.

Jeg gleder meg også stort over at "De Grønne" nå synes mer i landskapet. En konsert, et innslag på Dagsrevyen og gode meningsmålinger gjør at vi i Norge, som er sett på som rent og pent, faktisk snart har et miljøparti på stortinget. I Sverige og mange andre land i Europa har miljøpartiene hatt en plass lenge.

Det vi alle kan være enig i, er at vi har et politisk landskap i stor endring. En ny generasjon er i ferd med å sette sitt preg på dette, og vi har fått mange nye måter å påvirke velgerne på. Alle snakker om de sosiale medier og hvor fint det er, og ja det er sikkert fint.

For noen, som meg, har jeg et syn og en mening om hvordan jeg ønsker at samfunnet skal se ut, det gjør at jeg for veldig lenge siden gjorde meg opp en mening om det. Som økonom, og med et stort antall vektpoeng i sosial økonomi, så faller man ned på noe som for meg gjør at jeg føler at vi lever i det beste landet i verden.

Ønsker en slik utvikling videre og at fordelingen av goder er rettferdig og at de som noen ganger faller utenfor skal ha en mulighet til å finne veien tilbake til felleskapet.

Har venner som har hatt en del tøffe opplevelser og som har fått verden snudd på hodet av forskjellige årsaker. Uten det sikkerhetsnettet vi har i Norge ville ikke disse menneskene klart seg så bra som de gjør i dag. Når jeg ser hva felleskapet har gjort for disse så blir jeg stolt av det som er av løsninger i dette landet.

En god og rettferdig fordeling, et ikke for stort skille mellom de som har mye og de som har mindre. Større muligheter for de som ikke har noe å starte med, men som ønsker seg en utdannelse og får stønader og stipender, det er det jeg vil ha.

På den annen side så ser vi også at når noen i felleskapet tar for mye og fordeler for mye, blir likegyldige og skaper latskap og gjør at det å kjempe for noe ikke er nødvendig, fordi man får det servert i fanget, da er fordelingen gått for langt.

Det jeg ønsker meg er tydelige ledere for partiene, som virkelig viser hva de står for og hvor de er, som gir oss et valg, en mulighet til å velge og stemme på det som passer oss best, og virkelig gi vår stemme til dem som bærer de sakene som vi brenner for.

Jeg har gjort mitt valg for veldig lenge siden, står ved det og håper at alle andre som ennå ikke har bestemt seg, ikke stemmer etter trynefaktor, den er ikke en del av et partiprogram.

Jeg liker mangfoldet, håper det består og at vi har litt å velge i, uten at alle ønsker stortingsmakt og må spise kameler og nesten svelge seg selv.

Godt Valg !

Kommentarer