Walking on sunshine, Andy og mora til Hans

Det er med litt skepsis og stor forventning at nordmenn, engelskmenn og ikke minst walisere  tar imot nyheten om at Ole Gunnar Solskjær blir ny Cardiff manager. Jeg tenker på Andy og mora til Hans !

Det å ta over en jobb for et lag som ikke har vært på øverste nivå siden tidlig på 60 tallet, og som kun er fornøyd med å overleve, gir vel et brukbart utgangspunkt for å lykkes.

Solskjær fikk en knallstart med seier borte på St James Park. Han har en fin holdning, høy selvinnsikt, vannvittig fotballkunnskap og en evne til å få ut maksimalt av alle rundt seg.

Dette er ikke bare lært og det er heller ikke bare fra Sir Alex Ferguson. Noe av dette er medfødt og det som gir det lille spesielle som ikke kan defineres eller læres. Det er Ole Gunnar Solskjær. Noe er selvfølgelig bygget på erfaring og læring fra nettopp Sir Alex.

Solskjær er et unikum, en person som gir og tar og gjør grep som forundrer folk, men han bygger opp folk og gir dem en styrke og kraft, gjennom riktig kommunikasjon og dialog.

Ole Gunnar Solskjær skiller seg fra det meste av den norske hær av trenere og forbundsledere. Han har koden og formelen til hvordan man skal bli, ja akkurat, best.

Det er ikke sikkert Cardiff vil bli like gode som Manchester United, og det er nok heller ikke målet, men det er en målsetting om å strekke seg etter det "umulige".

Vincent Tan, eieren av Cardiff, er nok veldig lite annerledes enn andre eiere, han bygger Cardiff som et varemerke og tar nok noe fra fansen, som også ble gjort i Man Utd, da fansen begynte med sine gule og grønne skjerf, og vi har det i andre klubber også, demonstrasjoner mot eiere som ikke gjør helt det som er ønsket.

Det som holder fansen i ro er selvfølgelig resultater som er som forventet eller bedre. Denne sesongen ønsker nok Cardiff fansen et lite eventyr i FA Cupen, har jo nådd langt her tidligere. De vil sikkert også sette pris på å overleve i Premier Leauge, noe mer er det ikke Ole Gunnar bør levere.

Det finnes mye kvalitet i Cardiff, og mange spillere som er spennende, som midtstopperen Caulker, signert fra Tottenham i sommer, vingen Whittingham er en spiller som kan bli en fremtidig stjerne i Premier League, etter mange sesonger på lavere nivå.

Noen utskiftinger vil Ole Gunnar gjøre, men ikke veldig mange. Han har god kontroll på spillere og hva som er tilgjengelig. Han har også vandret rundt i den engelske reserveligaen, og kjenner det som kryper og går og har nok sett et talent eller to, som han kan finne plass til.

Det blir selvfølgelig spesielt for oss norske og også følge litt med Cardiff, og dette ville vært stort for mora til Hans. Men hun gikk bort for mange år siden, så sorry. Hans er også borte, en kar fra Tønsberg som jeg møtte ofte i sammen med fattern da vi besøkte "sjappa" for en prat hver lørdag, for lenge siden.

Alle de gamle gutta, hadde et favorittlag, og da vi gikk gjennom tippekupongen, for å sjekke lagene og hva vi skulle tippe, så sa Hans engang, da kulepennen kom til en Cardiff kamp, at den eneste han visste om som hadde noe følelse for Cardiff, var mora hans.

Hvorfor og hva spurte jeg ikke om, men det har hengt ved, når Cardiff blir nevnt, og mora til Hans er for meg den eneste norske Cardiff fan jeg har en viss relasjon til.

Men derimot Andy er en annen historie. Jeg møtte Andy og sønnen hans på Spindle Lodge i Leicester, et lite fint B&B som jeg ofte bruker på mine reiser til England og Leicester.

Det var en stor dag for Leicester fans da vi møtte Cardiff i play-off våren 2010. Da jeg kom ned for å spise frokost, introduserte Melba, hotelleieren, meg for Andy og sønnen hans. Jeg ble sittende og prate og de synes jo det var morsomt med en nordmann som kom til England for å se Leicester.

Vi spiste frokost, snakket litt og gikk ned til banen sammen. Gjennom spaserturen fikk jeg jo snakket litt om Cardiff også, utvekslet litt erfaring og ble enige om å holde kontakten via facebook.

Vi har sporadisk kontakt og gir tilbakemeldinger til hverandre og nå har det selvfølgelig vært en del kontakt når Solskjær ble trener og jeg meldte fra om dette en uke før det ble offisielt. Følelsen av at Ole Gunnar Solskjær skulle ta over nettopp Cardiff var der, og tankene gikk selvfølgelig til min relasjon til Andy.

Har selv aldri vært i Cardiff, men det kan kanskje bli en tur snart, og vi ønsker Ole Gunnar Solskjær lykke til med sin nye jobb. Håper selvfølgelig på at eventyret vil fortsette for vår lille "askeladd", for han er vel nettopp det, Ole Gunnar Solskjær.

Walking on sunshine, Andy og mora til Hans.

Kommentarer