Reliant Regal, Willie Carr og Babar

Jeg fikk meg en tur til Coventry, før deres bane Highfield Road forsvant fra fotballkartet. En bane som ikke eksisterer lenger, men som var opphavet til mang en toppkamp i fotball for en klubb som mange har glemt og nå tilbringer et liv i League 1, og spiller hjemmekampene sine i Northampton.


Snakk om å havne ut på ville veier, men for å overleve så gjør man jo nesten hva som helst. Et løft skulle det bli for Coventry City da de forlot Highfield Road til fordel for nye og flotte Ricoh Arena, med kopimaskiner og printere som innfallsvinkel.

Printere og kopimaskiner ble for dyrt og nå er det Sixfields i Northampton som huser Coventry City.


Mine minner om Coventry City handler ikke om Ricoh printere og kopimaskiner, men noen assosiasjoner til en svunnen tid, hvor draktene var så lyseblå som man kan få dem, overdel, bukse og strømper alt var lyseblått fra topp til tå.


Coventry er jo Sky Blues, og da var navnet så veldig riktig, Willie Carr, en ung skotte med knallrødt hår, entret banen i lyseblå drakt og freste rundt som en vill unghund i 90 minutter.


Willie Carr er liksom spilleren over alle spillere for meg i denne klubben, og han spilte for Coventry City fra 1967 til 1975. Det ble 252 ligakamper og 33 mål på disse årene, men det er nok hans assist i en kamp mot Everton i 1970 som blir husket best.

Wille Carr, Assist, You Tube Video


I min overskrift nevner jeg også Elefanten Babar, en kjent skikkelse fra norsk barne-tv, og ja det er jo Coventry elefanten det. Jeg tenker Coventry når jeg ser Babar, og er nok ikke alene om det.


Bilmerkene Jaguar og Rover ble tilvirket og produsert i Coventry, men for meg er det Reliant Regal som blir min Coventry bil, fordi fargen var ofte "sky blue", og mange kjørte sine Reliant Regal på veiene i Coventry.


Det har vært mange stjerner som har levd et liv i "Sky Blue", selv om det kanskje ikke var på toppen av deres karriere.


Det er mange spillere å nevne og Liverpool stjerner som Steve Staunton, Jordan Henderson, Gary McAllister, Phil Babb og Gary Gillispie er et knippe spillere som har spilt her.


Legender som Kenny Sansom, Gordon Strachan og Stuart Pearce har alle mange kamper for klubben, det har også tidligere Fulham og Tottenham manager Martin Jol.


Svensken Roland Nilsson må ikke glemmes, heller ikke dansken Kasper Schmeichel og nordmannen Trond Egil Soltvedt, alle sammen med en periode i Coventry City.


Da får vi håpe at Coventry igjen klatrer på tabellen, gir sine trofaste supportere håpet tilbake og finner tilbake til svunnen storhetstid.


Da gleder vi oss og snart vil jeg få tilbake minnene om Reliant Regal, Wille Carr og Babar.

Kommentarer