Kaz, Berg og Dalbane

Det var med en viss skepsis jeg så at Henning Berg var blitt ny trener i Legia Warszawa. En merkelig utnevnelse tengte jeg, og hva i all verden skal Warszawa med Berg, og egentlig visse versa.


Så vidt jeg vet er det første gang en nordmann blir trener i en klubb i Polen, og jeg tenkte at ja dette må jo bli en utfordring, språk og kultur osv. Selv om de fleste polakker nå sikkert har lært seg litt engelsk så var liksom dette litt ut av det blå.

Henning sin karriere som spiller er som et eventyr av Asbjørnsen og Moe. Berg har spilt i to VM, vunnet Premier League og Champions League. Det kan ingen ta fra han.


Som trener har det vært litt, Berg og Dalbane, med en bra periode i Lyn, deretter greit nok i LSK, også dette korte oppholdet i Blackburn, som aldri ble noe annet enn merkelig.


Hans nye liv i Legia Warszawa har startet bra og han kan bli den første norske treneren som klarer å bryte en stor barriere, nemlig å bli en topp trener i en fotball stormakt i Europa.


Polen er et stort land og det å gjøre det bra her har en helt annen "standing" i Europa enn f.eks. å gjøre en god prestasjon med lag i Skandinavia. Vi har hatt flere nordmenn ute som trenere i Europa, men de har ikke helt fått det til, fordi broen mellom det etablerte og det nye ikke har blitt tatt på alvor.


Her ser det nå ut til at Henning Berg har lykkes godt. Når jeg så at Kaz Sokolowski var med på Berg og Dalbane vogna, så forstod jeg at Berg denne gang vil bli tatt på alvor. Han har fått med seg en mann som kan det å være assistent, forstå begge språk, skape trygghet og bli en del av en lykkeformel.


Jeg er den første til å ta av meg hatten og si at nå tror jeg faktisk på at dette kan gå hele veien. Ligamesterskapet i Polen er nærmest i boks. Resursene er der til å nå langt og Champions League er en gulrot som faktisk kan gi Berg en billett inn i det aller beste selskap.


Det som er utfordringen til Henning Berg er å velge riktig, og kanskje Legia er et sted han skal tilbringe litt tid før han tar neste steg og neste steg kan bli Bundesliga eller noe enda større, men da må Berg selv ta en del steg, samt at assistentene må velges med omhu.


Det at Kaz er en polakk med helt spesielle ferdigheter som både fotball trener og assistent, kan være det unike her, men i neste runde er det ikke sikkert det er det rette, uten at Kaz ikke skal være med videre på en reise som kan nå helt nye høyder og skape et løft for Berg og hans utvalgte. Dette kan kanskje være slutten på å bevege seg i de dype daler og håpet er vel at Berg igjen kan bestige toppene som han gjorde som spiller med Blackburn og Manchester United.

Kommentarer