Så nært, likevel så fjærnt, både for meg og Alex Sabella

Mange som fulgte VM fikk kanskje med seg at trener for Argentina var Alex Sabella, og da kommer tanken på hvor nær man selv kanskje har vært, men allikevel blir det fortsatt fjærnt, når relasjonenen ligger lagret fra en kamp mellom Sandar og Flekkefjord i norsk 3. divisjon


I fotballens verden er det kort avstand fra toppen og litt nedover i systemet, og livet kan fort forandres for en fotballspiller eller trener.

Alex Sabella, som trente Argentina i dette fotball VM og nådde finalen, var nær ved å føre sitt lag til en fantastisk tittel, men det ble med nærheten og i det fjærne tok Tyskland med seg pokalen til Europa.

Sabella spilte i sine aktive dager fotball i England. For oss som følger litt mer med enn gjennomsnittet var det en glede å se den tidligere Sheffield United og Leeds spilleren som trener for et av verdens beste landslag.

Sabella fikk spille 3 landskamper for Argentina, men det var i 1983 og mens Maradona, og Kempes herjet på landslaget tilbragte den meget tekniske og fargerike spilleren et liv litt i skyggen av de aller største stjernene, men allikevel en meget respektert spiller.


Sabella spilte i Sheffield United sammen med Mick Speight, en spiller som har tilbragt veldig mange år i norsk fotball og fortsatt er her. Han har blant annet vært trener i Vålerenga og Moss.


Da Speight først kom til Norge på slutten av 80 tallet, var det for å trene og spille for Flekkefjord. Der ble mitt møte og min relasjon til Alex Sabella en realitet, fordi jeg fikk oppleve å spille mot Speight.


Sandar, som var mitt lag, vant dette oppgjøret i 3. divisjon og jeg husker godt mine dueller mot en aldrende Speight. Dette var sikkert store kontraster for en spiller som hadde b landskamper for England og spilte sammen med Alex Sabella.

Det er sikkert mange andre spillere som har beveget seg litt under toppen av fotball himmelen som finner sine fine øyeblikk og høydepunkt da man faktisk spilte med eller mot de som har vært der oppe og kjempet med og mot de store.


Sabella og Speight var begge svært respektert i Sheffield United og helt sikkert to spillere som fortsatt mange Blades fans har i sine hjerter.


Det var disse tankene som kom i hodet mitt når jeg så Alex Sabella på trenerbenken for Argentina, hans relasjon til Speight og mine dueller med Sheffield United spilleren her i Norge.

VM trofeet var nært, men ble likevel fjærnt for Sabella, akkurat som det ble for meg i møtet med Speight, hvor jeg følte meg nær, men allikevel fjærnt fra å spille mot eller med Alex Sabella.

Kommentarer