15 414 32 573

Dette ble mine tall denne kvelden på Ullevaal, i en landskamp mellom Norge og Bulgaria. Det var tallene jeg måtte forholde meg til for at jeg skulle få delta og være med. 


Inngangen var 15, feltet var 414, raden 32 og setet 573. Det gikk fint å finne frem, da det var god plass, der jeg i "fugleperspektiv" fikk en spesiell og minnerik opplevelse.

Ullevaal er en arena for store øyeblikk og jeg har opplevd mange fra et sete på tribunen. England kampene i 81 og 93 og 4-2 seieren over Brasil i 97 er det fint å huske.

Det at en 15 åring kunne få spille, at muligheten lå der var det som trigget reisen inn til hovedstaden, og følelsen av at det ville blir virkelighet var helt klart tilstede.

Der oppe under taket i hjørnet mellom kortside og langside kunne jeg følge kampen på beste måte. Under meg kunne jeg se at Martin Ødegaard varmet opp allerede tidlig i 1. omgang.

Norge spilte bra og tok en tidlig ledelse, det ga mersmak, og var selvfølgelig en bonus.

I det 64. minutt på stillingen 1-1 skjer det, Martin kommer inn, da var jeg fornøyd. Fikk igjen se en stor og meget spesiell fotball begivenhet med egne øyne.

Vi ble alle overrasket over at Martin ikke fikk spille mot Malta, men i ettertid så ser vi at det store øyeblikket ble bevart til en kamp på hjemmebane, hvor han også bidro godt til at Norge vant.

Om dette var kalkulert eller tilfeldig vet ikke jeg, men det Høgmo skal ha kred for er at han satte inn Martin fordi han skulle bidra og ikke fordi han skulle bli historisk.

Det var også en stor risiko og ta, fordi det stod 1-1 da Martin entret banen, og et utfall med tap og en stor nedtur med vanskelige kamper fremover, ville kastet skygge over det meste.

Høgmo gamblet og vant. Borte var alle rare ord og uttrykk, fra et fotball vokabular som svært få kjenner til, frem kom smil, hyl og gledesrop som vi alle kan forstå.

Det å vinne liker vi, og det liker Høgmo. Det at Martin samtidig fikk sin entre og vi alle klappet og ga han jublende ovasjoner når han kom inn, var en begivenhet jeg alltid vil huske.

Dette blir tatt vare på, akkurat som opplevelsene i 81, 93 og 97.

Det er viktig å ta vare på de gode og store øyeblikkene, og jeg fikk denne kvelden definitivt opplevd det fra 15 414 32 573.

Kommentarer