En globus, Haiti og Zaire

Det første fotball VM jeg fulgte og som jeg har noen reelle minner fra er det i Vest-Tyskland i 1974. Det var mange store fotballnasjoner med, men to helt spesielle nasjoner, Haiti og Zaire vil for alltid bli husket av meg, og jeg brukte min globus for å finne dem.

Haiti - Argentina
Det var fascinerende å se og følge disse to nasjonene, hvor både drakter og navn på spillerne var eksotiske og spennende.

Det var også fotballkort som vi samlet på under disse VM tidene, og her ble klistremerker av, Sanon, Francillon og Bayonne fra Haiti og Kalala, Boba og Mafu fra Zaire, lagt i skuffer og esker, bukselommer og på hyller og i skap. Noen ble også klistret opp på vegger her og der.

Haiti har siden 1974 aldri igjen deltatt i et VM sluttspill, det har heller ikke Zaire som idag ikke engang lenger er å finne på kartet da landets navn er skiftet ut.

Zaire kom til mesterskapet som representant for Afrika's nasjoner og var også den første stat fra dette kontinent som deltok i et fotball VM, de banet vei for nye og gode tradisjoner, hvor vi i senere tid har hatt gode og spesielle representanter fra dette kontinentet.

Haiti var landet som representerte det nordlige kontinent av Amerika og var noe overraskende nasjonen som hadde skaffet seg muligheten i konkurranse med nasjoner som USA og Canada.

Brasil - Zaire
Under VM i 74 ble ikke Zaire og Haiti levnet noen som helst mulighet, og det ble også et brutalt møte med fotballens beste nasjoner. Zaire var i pulje med Skottland, Brasil og Jugoslavia.

Haiti møtte Polen, Argentina og Italia i sin pulje og det ble heller ingen suksess. Zaire og Haiti reiste hjem med gode minner fra Vest-Tyskland, men fikk lære sin fotball abc gjennom store tap og nederlag.

Zaire tapte alle sine kamper, først et hederlig 0-2 tap mot Skottland, deretter ble det veldig vanskelig mot Jugoslavia, det endte til slutt med braknederlag og 0-9 i protokollen. Den siste kampen mot Brasil endte med 0-3.

Totalt ingen scorede mål, 0-14 i målforskjell og en reise tilbake til Afrika uten at noen ble imponert over hva dette kontinentet kunne bidra med, men som vi senere har sett kan nettopp Zaire sin deltagelse ha vært veldig viktig for tider som skulle komme.

Haiti kjempet som krigere i sine kamper og spillerne på laget var godt trent, sterke og muskeløse, de klarte også å score to mål, og sjokkerte alle da de tok ledelsen i kampen mot Italia, som til slutt endte med 3-1 seier for "Azure".

De to andre kampene til Haiti endte med 0-7 mot Polen og 1-4 mot Argentina, men ingen skal ta fra Haiti deres innsats og fargerike innslag i Vest-Tyskland i 1974.

Det var Emmanuel Sanon som scoret de to målene for Haiti og han ble for evig helt i en nasjon som for oss er et sted langt langt borte. Sanon spilte 100 landskamper for Haiti og scoret hele 47 mål, han var også proff i San Diego Sockers i NASL, med totalt 16 mål på 31 kamper. Det hører også til historien at Sanon ble proff i Belgia og spilte for Beerschot fra 1974 til 1980.

Jeg fant Haiti på min globus, et land i havet i det karibiske hav, beliggende på en øy hvor du også finner landet Den Dominikanske Republikk.

Men jeg fant aldri Zaire, da min globus var av en årgang som ikke hadde dette landet som stat, da det oppstod etter at min globus ble produsert, derfor ble min viten om dette laget og disse menneskene bare landet i Afrika og ikke noe mer enn det.


Kommentarer