Historien bak et fotballkort, de polske walisere

Fotballkortene med flat tyggegummi som "lokkemiddel" var blant det første som gjorde at jeg fikk et forhold til engelsk fotball. Noen kort festet seg mer enn andre og en som fanget min nysgjerrighet var Dick Kryzwicki fra Huddersfield Town.

Jeg tenkte at Dick Kryzwicki, det var et merkelig navn på en engelsk fotballspiller, og den gangen på tidlig 70 tall så hadde ikke utlendinger utenfor UK mulighet til å spille fotball i engelske ligaklubber.

Det var ikke så mye informasjon og søkemotorer var ikke et ord som var oppfunnet og det var vel heller ikke noe som jeg tenkte mer på. Huddersfield fikk en trist sorti som klubb på tidlig 70 tall etter et par sesonger på øverste nivå, raste de nedover i ligasystemet som en kopi av "Vøringsfossen".

Den andre kuriositeten ved fotballkortet som jeg fant, var at navnet til spilleren fra Wales, med en  fortid i West Bromwich Albion, ikke var stavet riktig. Spilleren het ikke Kryzwicki, altså feil på kortet. Navnet var Dick Krzywicki, så da var den feilen rettet opp.

Men jeg synes dette navnet var mer polsk enn walisisk, fordi det var jo stort sett spillere med etternavn som James, Davies, Lloyd Thomas og Phillips som spilte for Wales.

Jeg slo meg til ro med at Krzywicki hadde sin historie og tenkte ikke så mye mer på det. Men noen år etterpå dukket det opp nye spillere fra Wales med polske etternavn.

Chelsea signerte ut på 80 tallet en keeper fra Wrexham, og igjen ble min nysgjerrighet stor, for nå var det en ny Waliser på gang med et polsk navn, Eddie Niedzwiecki husker nok flere, og han voktet buret til Chelsea i mange sesonger.

Swansea City ble etterhvert et lag som nådde det øverste nivå i den engelske ligaen og på høyreback spilte Chris Marustik, nei nå ble det for meget for meg. Marustik representerte også Wales og igjen var det "polsk".

En annen "polsk" spiller som på 70 tallet representerte Wales var Ray Mielczarek og han er også en som fanget min interesse. Han spilte også for Huddersfield og var i klubben samtidig som Dick Krzywicki.

Det ble til at jeg gjorde et dykk etter dette merkelige fenomen og ja etterhvert kom historien på plass og ble virkelighet også for meg.

Krzywicki ble den jeg konsentrerte meg om og han ga svaret til det som for mange kanskje var helt ukjent, nemlig fra hans fødested Penley.

Penley er kjent for sitt polske sykehus, som fortsatt er i drift og var også en plass hvor polske flyktninger kom etter den 2. verdenskrig. 

Det var en polsk flyktningeleir i denne landsbyen nord i Wales og veldig nært til den Engelske grensen. Polakkene som ble plassert her, ble etterhvert gitt engelsk statsborgerskap og etter at Polen ble en del av det kommunistiske, var det ikke aktuelt og returnere.

Dick Krzywicki var en av de som ble født av polske foreldre, i Wales, og vokste opp som fullblods "Brite", men med et etternavn som var knyttet til et land som han sikkert ikke fikk noen spesiell tilknytning til.

Krzywicki spilte 8 landskamper for Wales og scoret 1 mål. Målet kom i en kamp mot England. Skader stoppet hans kariere på øverste nivå og etter flere sesonger i West Bromwich og Huddersfield ble det også noen gode år i lavere divisjoner med Lincoln City.

Hans datter Tara, har også spilt landskamper i fotball og er en kjent langdistanseløper i UK. Sønnen Nick er profesjonell golf spiller.

Da var historien bak et fotballkort, på plass, og de polske walisere gitt et ansikt.

Kommentarer