Tilbake til Änglagård, Messi & Friends

I sommer reiste jeg over Kjølen for å se litt fotball og tilbringe noen dager ferie med familie på noen steder som jeg ikke hadde vært på en stund.

Bilferie er det også lenge siden jeg har hatt, men turen skulle gå over sjø og land til et område i Sverige hvor kanskje ikke så mange "nordmenn" reiser og det er godt å forstå.

Stockholm var den endelige destinasjon og med en fotballkamp som "toppen" av kransekaka. Jeg skulle møte både Messi og Friends.

En fin sammenkobling av reisemål, få se en av verdens beste fotballspillere "live" på en stadion som for meg står frem som akkurat det, et stadion for "Friends" eller venner om du vil.

Vi reiste langs E18 og vårt første stoppested var Vestre Løa, og til vår overnattingsplass "Perssons Magasin". Det var med litt mistanke vi losjerte oss inn akkurat her i tykkeste "Bergslagen".
Nora, Bergslagen

Hvem hadde hørt om "Perssons Magasin", ikke jeg, men det ble en god opplevelse. Fra vårt rom i kjelleren, eller riktigere sagt, en "kjellerstua" som vi hadde fått til vår disposisjon planla vi våre besøk.

Vi hadde avtaler både med venner og familie i dette området av Sverige, som virkelig kan beskrives som Sverige slik det er, med fine rødmalte "stugor" overalt blant små "vatten" och "sjøar".

Vi reiste ned til Ørebro for å besøke og selvfølgelig var det også fotball på menyen her. Jeg var tilbake på "Ärjavallen", heter ikke det nå, men det er det for meg, så da blir det det.

Kampen mellom ÖSK og Malmø FF stod på menyen og våre "värdar" var ikke helt fornøyd med sluttresultatet, 0-3. Men kveldsmaten var som vann i munn, og rundt et bord med stearinlys og gode samtaler, ble det hele glemt og smilet var fort tilbake.

Dagen etter reiste vi rundt i "gamle minner" og tittet litt på steder vi hadde vandret mange ganger før, og fikk litt følelse av "Änglagård".

For oss var det ikke helt som filmen. Mange av de menneskene som vi var så glade i er nå ikke lenger med oss, men minnene er "kvar". Men noen var der, og satte pris på vårt besøk. Det var fint å være tilbake.

Noen har sikkert sett filmen om Änglagård og ja denne filmen er en fantastisk skildring om hvordan livet kan arte seg i et lite lokalsamfunn som også hadde sine "rollefigurer" i sin fulle realisme.

Paret som kom tilbake, "farbror" Ivar og et gods, som også finnes i disse omgivelser, en prest, en "livsmedel affär", kirken, skolen og sagbruket stod fortsatt.

Konflikten mellom "vel etablert" og "det nye" var også godt tatt vare på, og når jeg tenker på filmen er dette veldig likt og helt identisk, selvom presten ikke kjører Volvo PV.

Fra åker og gress, forlot vi "Änglangård" og kjørte videre på E18 til Stockholm, inn i sentrum og til samling med mine venner fra "Leicester".

Barca, Messi & Friends
Leicester skulle denne dagen spille mot Barcelona på Friends Arena. Vi skulle få se Messi "live" mot laget som sjokkerte alle i forrige sesong. Vardy, Musa og Ranieri's menn skulle måle krefter.

Venner var vi alle denne kvelden, mine Leicester venner fra Sverige, Norge og England samlet i en arena som utstråler "vennskap". For et skue, for en plass og for en fantastisk atmosfære.

Vi hadde små forhåpninger om en seier, men at vi skulle kunne være med litt var et håp. Messi var fantastisk og gøy å kunne si at jeg har sett Messi "live", det var verdt turen alene.

Kampen endte med en 4-2 seier til Barca, men Leicester var med og spesielt nysigneringen Musa gjorde seg bemerket med en fantastisk scoring.

Der satt vi, Leicester venner, Barcelona venner om hverandre. Mange drakk Cola og spiste Pop Corn, andre hadde sterkere drikker i glasset, men igjen alt var i vennskapets ånd og et minne for livet.

Det ble en fin reise og et tilbakeblikk, Änglagård, Messi & Friends.

Kommentarer