Alle gode ting kan bli 3, for nr 3, jeg gleder meg !

Det er en mann som har stått meget sentralt i norsk landslagsfotball i over 20 år, navnet er Nils Johan Semb, og igår startet en ny epoke for toppfotballsjefen fra Åsgårdstrand i Vestfold.

Han var i flere år U.21 trener for Norge, og når Arne Larsen Økland trakk seg som assistent for Egil "Drillo" Olsen ble Semb valgt som erstatter.

Da var det stor begeistring i norsk fotball og alle var på samme lag, men det har ikke alltid vært slik for Semb, han har levd de siste årene i et farvann hvor båten har vært nær ved å gå på grunn.

Fallet på FIFA rankingen er et godt mål på tilstanden i et fotballland og det gir som oftest et helt riktig bilde av hvordan landslagene står i forhold til hverandre, vurdert på resultater i kamper, ikke noe annet.

Når du står der mitt i stormen, så er det vanskelig fordi fotballfamilien er liten og alle kjenner alle på de nivåer man har vandret gjennom mange år. Vanskelig å gjøre tøffe beslutninger mot og med folk man er "venner" med.

Det er vanskelig når det "blåser" og det er viktig at ting blir gjort riktig og i en form som gjør at man kan gå videre uten for dype sår.

Nils Johan Semb er først og fremst en god fotballtrener og jeg har spilt mot lag han har trent og også faktisk spilt mot "mannen selv" i flere kamper i Vestfold fotballen.

Han spilte for Ørn Horten i 9 sesonger og var et kjent fotballfjes som spiller i Vestfold. Med drakt nr 3 ble det mange kamper i brunt. Kom opp fra aldersbestemt fotball, som de fleste i Ørn, og inn i a-laget på slutten av 70 tallet. Ørn beveget seg den gangen mellom nivå 2 og 3 i divisjonssystemet.

Semb var et "talent" både som trener og spiller og i ung alder ble det gjort mye bra for "de brune", blant annet vant han Norway Cup både som spiller og trener med Ørn.

Det er fostret mange helt spesielle "fotballpersonligheter" i Ørn, og herved utnevner jeg de "3" store, Per Bredesen, Bjørn Odmar Andersen og Nils Johan Semb.

Bredesen møtte jeg aldri, Andersen hadde jeg som trener og Semb har jeg møtt som spiller og som trener i flere sammenhenger, før han ble kjent og berømt.

Ørn har aldri hatt resurser til å spille seg opp i toppen igjen, men det som er gjort ved kanalen for å fostre opp gode "fotballfolk" står det respekt av og det er en kultur som jeg håper blir tatt vare på og bygges videre.

Semb ble hentet fra "skolen" til trenerjobb i Eik, og derfra ble det Norge U.21 og siden 1991 har han mer eller mindre vært en del av NFF.

Semb er den eneste, til nå, som har tatt et norsk lag til et EM sluttspill og han spilte faktisk med Ole Gunnar Solskjær, Tore Andre Flo og Steffen Iversen i samme lag, det er ikke akkurat defensivt.

Det ledet til suksess og Norge hadde først og fremst veldig mange gode fotballspillere på denne tiden, og de satte Semb sammen til en gruppe som blant annet slo Spania 1-0 i sin første kamp i EM sluttspillet i 2000.

Norge hadde mange knallsterke resultater i 1999 og Nils Johan Semb ble som mange kanskje har glemt kåret til årets trener i Europa av det kjente tidsskriftet France Football.

Han var også den som ga både John Arne Riise og John Carew sine debuter på det norske a-landslaget, og også måtte hanskes med de to kamphanene da de "markerte" seg med sine revir.

Etter sin periode som landslagstrener gikk han inn i en rolle i tv2 som ekspert, hvor han også fikk mange sympatier med gode analyser av det fotball er, selvom han fra tid til annen hentet inn ord og uttrykk fra "tennis" og sang titler fra "Tom Petty & Heartbreakers".

Det er litt slik i fotball at det går litt opp og ned, og når noen er "inne" er andre "ute",  På en måte har Semb klart å holde seg i godt selskap hele tiden, både med de som er "inne" og de som er "ute".

Jeg var i Parken da Leicester spilte mot FC København i november, og det var to stk jeg dro kjensel på. På flyplassen så jeg Semb og i flyet satt Per Joar Hansen, Hansen og Semb er jo fotballfolk, men hvorfor velger de en kamp mot Leicester.

Dette var før Høgmo hadde forlatt jobben som norsk landslagsjef, og litt morsomt da om dette ikke var helt tilfeldig, men at det hele kanskje var en plan om et nytt landslagsaparat, uten at jeg vet.

Jeg fikk med meg et poeng hjem fra parken, hva Hansen fikk med seg vites ei og Semb kom vel hjem med et håp om at han endelig kunne få sin "utvalgte".

Men mens København ble forlatt av tre nordmenn og vi gikk tilbake til vårt, har verden gått videre og Semb har akkurat som meg, funnet sin "svenske". Jeg min "kone", han sin "mann". Jeg for over 20 år siden og han for noen dager siden. Semb har akkurat som meg funnet sitt "gull" og her blir det ikke noe "tull" for dette er ikke "bull", det er Lagerbäck.

Ut av to "avvisninger" fra Solbakken kom det en "aksept" fra Lagerbäck. Denne aksepten kom fra en mann som har alt som skal til for å lede et norsk landslag inn på et nytt og riktig spor.

Lars Lagerback er et godt valg og Nils Johan Semb har utnevnt sin første landslagstrener. Terje Svendsen har stått i bakgrunnen og latt Semb ta ansvaret og fått gjennomført med et mandat som følger stillingen. Det er godt lederskap av Svendsen.

Semb og Lagerback blir et godt team akkurat som Semb og Drillo var det. Det vil bli en god kombo og valget av assistent blir nok også veldig bra. Hvis min mann fra flyet, Per Joar Hansen takker ja til en slik funksjon, vil det være til stor glede.

Per Joar Hansen har lang erfaring både fra topp fotball i Sverige og Norge, han har også trent de fleste av spillerne i den norske landslagstroppen nå, og vil være en perfekt mann for dette oppdraget.

Semb har fått mye tyn og det noe urettferdig, fordi han faktisk ikke hadde noe med denne utnevnelsen av Høgmo å gjøre. Han kunne jo ha gått av og trukket seg også han, men kanskje vi da ikke hadde fått Lagerback, men noe helt annet.

Uansett jeg gleder meg over utnevnelsen av ny landslagstrener og at en faglig dyktig mann som Semb faktisk nå kan ta fatt på en jobb som kan lede et fotball Norge inn i en ny æra.

To avslag fra Solbakken ble til en aksept fra Lagerback. Det kan da være at "alle gode ting blir 3" for "Nr. 3", gleder meg til fortsettelsen.

Kommentarer