Bury FC, Colin Bell og The M66 Derby, praten går på Turf Moor

Når jeg reiser rundt for å se fotballkamper i innland og utland, spesielt når jeg kommer til en ny stadion, slår jeg ofte av en prat med de som skal vise veien opp på tribunen, og det gir ofte morsomme og herlige samtaler, og når du vet litt om "deres hjerte" så er de ikke vonde å be.

Bury, Greater Manchester
Jeg har noen gode minner fra slike samtaler og en av dem er starten på min lille hyllest til Bury FC. En klubb som mange ofte glemmer, men ikke jeg og ikke vakta på Turf Moor. Foran en kamp mot Leicester nylig i Premier League oppgjøret mot Burnley, skal vi sjekke setene. Jeg sa til vakta at ja idag får vi prøve å slå dere, og jeg blir litt overrasket når vakta sier, nei jeg holder ikke med Burnley, jeg er Bury fan. Bury sier jeg, home ground Gigg Lane and your best player ever, Colin Bell.

Hele ansiktet til vakta er et stort smil og ha
dde det ikke vært for lua og ørene så hadde det nok gått helt rundt. Jeg har fortalt han allerede at jeg er fra Norge, og jeg begynner å snakke mer om Bury og har noen "fakta" til på lur, og da lurer han plutselig på om Bury er ofte  i nyhetene i Norge.

Nei ikke ofte vi ser Bury nyheter i Norsk media nei, det er nok bare at du nå har møtt en merkelig mann, en som samler på rare historier om fotball og som fester seg ved detaljer som andre ikke ser som vesentlige, men uten disse detaljene ikke denne historie.

Jeg skal også etter kampen få meg en uventet "omreise" med buss og da "toucher" vi innkjøringen til Bury, et skilt på en vei som sier "Bury" og mine tanker om klubben i "det dunkle" dukker opp. Jeg kommer hjem og begynner å sjekke litt, ja det er jo alltid spennende.

Colin Bell - Bury FC
Bury FC, skal vi se, skal vi se. En gammel Rothmans bok i hylla blir bladd litt i, og der blant alle fakta finner jeg jo ut, noe som jeg viste fra før. Bury har i to perioder spilt på øverste nivå, fra 1895 til 1912, og igjen fra 1924 til 1929. Klubben har i moderne tid vært oppe på nest øverste nivå i en periode det skjedde fra 1997 til 1999. Etter det har det vært et liv i "trappa" mellom nivå 3 og 4.

Som beskrevet i overskriften er nok deres mest kjente spiller den tidligere Engelske landslagsspilleren Colin Bell, som forlot klubben til fordel for spill i Manchester City og derfra til det engelske landslaget. Det var tilbake på 60 tallet og unge Bell ble en Man City "instant hit" med direkte opprykk til topp divisjon og kun et par sesongen etter i 1968 vinner at ligaen.

The M66 Derby er ofte omtalt lokalt, og det er oppgjørene mot lokalrivalen Rochdale, som kanskje har vært den klubben i Greater Manchester som har spilt mest mot Bury i de senere år. Klubber som Bolton og Oldham er også sett på som lokale rivaler, men pga av spill i forskjellige divisjoner har ikke det blir så mange kamper. Kallenavnet er The Shakers, blir vel litt "shaky" av å gå så mye opp og ned gjennom ligasystemet.


Byen Bury har ca. 80 000 innbyggere, og en relativt liten by i engelsk målestokk. Brødrene Gary og Phil Neville er herfra, så er også Sir Robert Peel, grunnleggeren av det engelske politivesen og også det konservative partiet i UK. Det var stort sett en vellykket tekstil by og også kjent for "resepten" og den svært tradisjonelle retten black pudding.

Der Sir Robert Peel var den meste kjente, har en herre ved navn Ryan Thomas Lowe ansvar for fotballklubben idag, en manager som har vært for det meste å se i de lavere divisjoner tidligere med en nomadisk tilværelse i en rekke klubber som Shrewsbury, Sheffield Wednesday, Crewe, Bury (tre perioder) blant dem. 40 år er Lowe og en som holdt det gående lenge.

Bury FC
Klubben kjemper om direkte opprykk til League 1 og det er innen rekkevidde selvom man nå ligger i play-off og fikk seg et svient tap mot Newport i forrige kamp. 37 år gamle Joe Murphy vokter målet, iren har vært solid gjennom sesongen. Registrert i spillerstallen er også 18 årige Sam Allardyce, ennå ikke kamper for a-laget men med et navn som forplikter, og med en bestefar som vi alle kjenner svært godt.

Jermaine Beckford og Neil Danns er kjente og kjære navn i engelsk fotball, som begge idag er å finne i Bury, Danns har denne sesongen vært viktig, mens Beckford kun har fått registrert 1 kamp. Den store stjernen i laget er Nicky Maynard som så langt har scoret 20 mål på 34 kamper. Maynard for de som ikke vet har en bakgrunn fra blant annet West Ham og Cardiff.

Så da har jeg oppdatert deg litt på Bury FC, en liten samtale på tribunen på Turf Moor og litt om ditt og datt som du kanskje ikke du trodde du ville lest om i påsken 2019, ha det fortsatt fint mens jeg spiser påskeegg (fått nå), hører litt på musikk, 50 ways to leave your lover, Paul Simon, da lukker vi "den bærbare" og koser oss videre.

Bloggen blir publisert blant annet her,

The Bullshead Travelling Football & Culture

SBF, Supporterunionen for Britisk Fotball



Kommentarer