Jon Skolmen, et Godset skjerf med sennep, Edson Arantes do Nascimento!

Det er snart sommerferie, og kanskje jeg trenger den, fant ut at Jon Skolmen var død, plutselig får jeg tanker om "posenten", Olle og Helge, en plastikkpose, persienner, skrivemaskiner og Pelè!

Jon Skolmen, 1940-2019
Jon Skolmen, virkelig, det er jo ingen som har gitt mer liv, og nå er han død, nei ikke tull, han kan jo ikke være borte han, det er jo som brygga forlater bryggekanten. Det var i mars han gikk bort, Jon Skolmen, og det må ha vært på nyhetene, jeg fikk det ikke med meg før her forleden, hvordan mistet jeg han, det var rart.

Jeg skriver mest om fotball og ja denne historien vil også ha et "snev" av det, fordi Jon Skolmen var  gymlærer og født i Mjøndalen, må ha likt dette spillet han, eller kanskje han underviste i stavsprang eller tresteg, neppe. Har sett Skolmen i en skøyte sketsj, men vel aldri forbundet han med fotball. Uansett så var han god til å illustrere "pølse og lompe", nei feil "pølse i lompe", noe som for oss fotballfolk er kjært og nært.

Der han underviste "pølse i lompe", fikk jeg selvfølgelig noen "bilder", noe som gjorde at jeg faktisk husker det helt spesielle med denne retten, fra en cupfinale mellom Rosenborg og Strømsgodset tidlig på 70 tallet. Var på Ullevål og "Godset" fan i finalen. Husker jeg fikk sølt sennep fra lompe, eller muligens fra pølse, på skjerfet, glemte det hele og der jeg lot det ligge i en skuff eller var det en eske, ble sennepen værende og den var fortsatt der da jeg fant frem skjerfet mange år etterpå.

Det er lenge siden nå, det med sennepen og skjerfet, og tiden går, den er gått så langt at til og med Jon Skolmen er borte, hadde ikke sett den skulle komme, ikke nå, men han ble jo ganske gammel da, 78 år, trodde ikke han var så gammel,

Det er ikke så ofte jeg tenker på "persienner" og "skrivemaskiner" lenger, men nå kommer minnene tilbake til en skrivemaskin jeg skrev på med rødt og svart bånn, fantastisk og kunne veksle mellom disse to fargene, helt magisk, der jeg skrev lagoppstillinger på hvite A4 sider.

Jeg synes ikke det programmet med denne "persiennen" var så gøy husker jeg, synes "skrivemaskinen" var bedre. Da jeg ble stor eller større om du vil så jeg "selskapsreiser" omtrent overalt og mange ganger etter hverandre. TV, kino, dvd og til og med på "You Tube".

Ole Bramserud og Stig Helmer
Det er så mange som sier at, du må le litt mer, men skal man le av at Jon Skolmen er død da, nei jeg vil ikke det, blir bare trist av det egentlig, men det ville nok ikke han ha likt at noen ble trist, det ville han ikke, nei da tar vi en "pølse i lompe" for det er det det heter, ikke "pølse og lompe", men "pølse i lompe".

Mange helter forsvinner litt nå og da, og jeg minnes dem på min måte. Oppe der med George Best, Gordon Banks og Johan Cruyff svever Jon Skolmen. Han står ikke tilbake for noen av dem i min lille minnebok, men la oss nå hedre alle gamle helter og ikke spørre oss om hvor de alle ble av.

Figuren Ole Bramserud som skildres i beste stil av Jon Skolmen, i alle Selskapsreisene, er venn med en skikkelig fotballfrelst Stig Helmer spilt av Lasse Åberg. For et par, for noen genier og la oss alle le av disse to som ble skildret i en form som gjør at jeg tror rett og slett de var litt seg selv, der Åberg skildrer en Hammarby frelst sjel som finner trøst i sitt lag, når "chips are down", noe det ofte var for Stig Helmer, men også han får sitt oppsving.

Det er ingen hemmelighet at Lasse Åberg selv ikke heier på Hammarby, men fy, fy, han er en "Gårdare" altså en som heier på rivalen Djurgården. Dette var nå litt på siden og en såkalt "avlegger" eller en "sidekick" eller var det en "spin-off".

Skolmen levde litt som en "solo", kjørte egen stand-up, og med sin egen form og stil kunne han ta et dribleraid opp og ned langs siden, mens alle de andre som oftest "danset i takt". Jon Skolmen var der sammen med alle sammen, omgikk dem alle og dukket opp der du ikke ville tro at han ville dukke opp.

Edson Arantes do Nascimento (Pelè)
Han "spilte" sammen med Lasse Åberg og Trond Kirkevåg, han var så litt alene, men så dukket han opp sammen med Harald Heide Steen på "påsketur", og var barnevakt for "Josefine" som ikke fikk sove og hadde mye på hjertet i den sene kveld. Skolmen var eneste "utlending" i Nøjesmasakeren også, en braksuksess på svensk TV, da "spilte" han i et helt annet lag. Når han ikke scoret de fine målene, kom pasningene og innkastene med god presisjon.

Jon Skolmen "driblet" på beste måte, slo en ball til høyre og en til venstre og han kunne sammenlignes med en på samme alder, Edson Arantes do Nascimento.

Det er ikke uten grunn at jeg sammenligner mannen bak "skrivemaskinen" og "persiennen" med Pelè. Begge var store kunstnere, begge født i 1940, de hadde improvisasjon som sin beste egenskap og "naturtalent" blir et understatement.

Pele ble født i en liten landsby i Brasil, 23. oktober 1940, Jon Skolmen i Mjøndalen uka etterpå. Der Jon  briljerte med sin "pølse i lompe" og mange andre flotte stunt, der jeg fikk sølt litt sennep på Godset skjerfet mitt og selveste Pelè fikk en fin tekst skrevet igjen, går vi inn i en ny sommer med håp om det beste,

Hvil i fred, Jon Skolmen!

Kilder,
Wikipedia, Jon Skolmen
NRK, Pølse i lompe
Wikipedia, Pelè
Dagbladet, feires med pølsefest
NRK, Å langt i fra

Bloggen blir publisert blant annet her,



Kommentarer