TV2, ta en Leicester, litt Edvard Munch og kanskje Pikene på broen

Pikene på broen
TV2 har hatt rettighetene til sendinger av Premier League siden de tok over dette fra Canal + tilbake i 2010. Prisene var den gang også "stive" og det hele ble sett på som "dyrt". Det er nå igjen misnøye med den siste prisøkningen som har kommet og i følge Supporterunionen for Britisk fotball har det vært og blir en total økning fra utgangspunktet på 157%. 

Nå skal TV2 ut av dette og vil avslutte sitt engasjement rundt Premier League fra 2022, da TV3 og Viasat plattformen vil bli det nye stedet for å se også disse kampene. De har i dag en allerede stor dekning av fotball fra mange andre ligaer, cuper osv.

Det TV2 nå gjør er ikke å øke prisen spesifikt på Premier League, men de pakker sammen et fotball tilbud som altså vil koste en som har lyst på dette konseptet 899 pr måned, til sammenligning koster et sesong kort på en av Premier League's fineste arenaer mellom £320 og £1995, og da snakker vi hele "rangen" av klubber. 

Men der jeg hører at TV2 skal satse så voldsomt og bygger nytt studio og får på plass de "fineste" av de "fineste" eksperter som skal fortelle alt de vet om frisparkene i første omgang, om hva de mener om hvor dårlig Chelsea eller Liverpool har spilt, eller hvor gode de er. Dette er utrolig lite interessant, det vi vil se er fotballkampene. For meg kan det være med engelske kommentarer, eller helt uten lyd. Det går fint, jeg trenger ikke studio og "pjatt" fra avdankede fotballspillere og "synsere" som ikke vet så mye mer enn oss selv, og når vi ser vårt eget lag, er de alle sammen "noviser" og kan omtrent "nada" om det som skjer og de forteller ikke mer enn det du og jeg har sett før kampen.

Premier League
Derfor TV2, ta en Leicester, gjør som dere gjør når "vårt" favorittlag er på skjermen. Dropp studio, dropp programledere, dropp som også vi vet har vært gjort tidligere, norske kommentarer og send kampen som den er. Vi kjøper denne billetten for å se kampene, og når de ikke går, eller ikke kommer på skjermen på TV2, så ja da kommer det vel andre steder, eller så får vi lese om det på nett og se som vi gjorde før, hva avisene skriver.

Disse "satsingene" som vi også har på Viasat plattformen er også fullstendig unødvendige da det holder fint med en Roar Stokke i 90 minutter, det å høre på "flere" i tillegg er slik at "svarte sladden fra gamle dager" i pikante filmer og blader er ønsket velkommen tilbake, men da som en teip over munnen til de som sitter ved siden av og forteller "fotball prosa" ingen forstår. Jeg betaler ikke x antall kroner for å høre på dette, det jeg kjøper er kampen og ikke kommentarene eller studio pjattet. 

Om det blir så mye billigere ved å kutte dette ned til det som er det viktigste og kun å vise kampene, vet jeg ikke, men det blir ikke dyrere, det kan det ikke bli, derfor få vekk alt innpakningspapiret og det vi ikke vil se, hvis det skal serveres en billigere løsning. Gi oss kampene og det til en fornuftig pris, ikke det som skjer nå, og selvfølgelig det eneste som hjelper er en total boikott fra alle og enhver. Hvis det skjer fra nok folk, blir det svarte skjermer på TV2 og da får vi greie oss med "klipp" fra NRK, som viser noen mål nå og da. Det er her vi får problemene og hvor TV2 sikkert har full kontroll på hva de kan gjøre og vet nok godt hvor prisen skal ligge, hvordan man skal forsvare det og hva man får ekstra, og beskytter sin beslutning bak dette, selv om de som oss vet godt hva de selger, Premier League. Uten PL kan de ikke ta betalt for noen ting, ingen vil betale ekstra.

Det er også et stort paradoks at vi som skal betale 899 for en måned for PL på linjær tilgang, ikke kan se disse kampene utenfor vårt eget hjem og ikke engang har en bruker til å ta med oss på våre digitale flater, det er ikke bra og helt totalt uforstårlig. At man ikke har "åpen dør" er greit, men at jeg som betaler i dyre dommer ikke engang kan ha det meg meg på min mobil, et nettbrett osv. er rett og slett tragisk, og antagerligvis ikke lov, når det samme er tilgjengelig på TV2 Sumo, der det strømmes ut, hvis du abonnerer, det er diskriminering og utrolig kjipt, men orker ikke å mase mer, lei av akkurat det.

Norsk fotball er i ferd med å bedre seg kraftig, men det vil vi ikke betale for, kanskje noen, men svært få. Klubbene blir mer og mer profesjonelle og har etter hvert sett hva som gjelder, nemlig å gi yngre spillere bedre og bedre rammevilkår for utvikling, og fortsetter dette så kan det være at vi rett og slett glemmer engelsk fotball, går på kamp på stadion, selv om det også er en dyr affære, ser i tillegg en og annen Champions League batalje og kanskje det går fra "manisk" til "middels interesse" for våre lag på "balløya". 

TV2 - PL gjengen
Jeg ser Petter Myhre ved siden av Geir Bakke på LSK benken i en norsk eliteseriekamp på Eurosport, og tenker at ja det er jo et fint par, men hvorfor er ikke Geir Bakke "ekspert" på Premier League istedet for Petter Myhre, kan Petter Myhre mer om engelsk fotball enn Geir Bakke. Hva gjør Petter Myhre mer kvalifisert til å være ekspert på engelsk fotball når han jobber i norsk fotball og er assistenten til Geir Bakke. Eller hva er det som gjør at det er så viktig at vi skal lytte til akkurat Petter Myhre når Leicester, Arsenal og Tottenham spiller kamper, han er jo assistent i Lillestrøm. Har ikke noe imot å se Petter, han er en fin fyr, men det har ingen relevans eller er ikke nødvendig for at vi skal få et godt tilbud og en fornuftig pakkepris får å se kamper fra engelsk fotball, så nei, jeg ønsker meg kun kampene, ikke noe studio og ikke noen "eksperter". Greier meg meget godt uten, men igjen øker det ikke prisen, så gjør det meg ingenting, men skulle jeg velge, så tror jeg ikke jeg hadde betalt "flaskepant" engang for å se studio, eksperter og kommentatorer, det har dessverre alene ingen som helst verdi, ikke for meg. 

Til TV2's forsvar så er det jo det at denne sesongen har jeg som Leicester supporter aldri hatt et bedre tilbud på engelsk fotball, fra en norsk tv kanal, der de har vist rubbel og bit, det har vært fantastisk. Igjen "kampene" er og blir det viktige, resten kan jeg godt greie meg uten.

Skriv under på kampanjen til SBF, et fint tiltak, men i seg selv blir vi som eventuelt skriver våre kråketegn på dette papiret noen ambivalente figurer som selvfølgelig betaler for å se sitt lag i hver eneste kamp gjennom sesongen, det klarer vi oss rett og slett ikke uten, derfor er dette et enkelt regnestykke for TV2, setter opp prisen og pakker det sammen slik at fotball tilbudet blir enda bedre, og bedre enn noen gang. 

699 eller 899, spiller ingen rolle. Jeg vil jo være glad for enda mer fotball, det gjør at jeg muligens dropper en sydentur, slik at det forsvinner fra budsjettet, men hva gjør vel det, nå når vi er anmodet om å ikke reise lenger enn til Åsgårdstrand (noen km for meg). Vi kan få et fint besøk på Edvard Munch's hjemsted, der vi da også kanskje møter Pikene på broen.

Kommentarer