O'boy og Donald, Mal og Richie, det er sommer!

Tenker at ja alle liker ikke fotball og du møter dem her og der, noen hater det, andre er litt opptatt av det, men når nerden slippes fri, blir det som jeg en gang fikk fortalt av en "bedre halvdel", før var fotball bare noe som var morsomt, her er det jo desperasjon og så intenst at man blir sliten av det, det er ikke gøy lenger, ikke gøy, bare slit og bråk.

Det er jo ikke det, ikke slik jeg oppfatter det, bare diskusjoner og noen hete debatter om hvem som var best av Tony Currie og Colin Bell, det er en artig diskusjon synes nå jeg, men ikke alle vil delta her og faller av ganske fort, da disse to herrer ikke er en del av deres univers.

Har møtt de som sier, å nei, ikke fotball igjen, og særlig når jeg har gått i jobb intervjuer og de finner ut at jeg holder med Leicester, det er gøy, det har de hørt om og vet til og med at de vant Premier League for noen år siden, hva i all verden er så viktig med det, for dem, for meg er det jo en del av en livsfase, men det er vel ikke noe å bry seg om.

Det er ofte jeg sitter alene med min bøker og leser, kan være en Leicester ving fra 52 og en venstre back ti år senere, tar disse frem idag, begge var nemlig også i spill for Burton, riktig. Du forstår når du leser litt videre, men kanskje for deg eller for de som ikke liker fotball, så er det jo absurd å vite hvem Mal Griffiths og Richie Norman er, det er nemlig navnene på de to, legender for meg, bare navn for andre som rister på hodet så det nesten detter av. Hvorfor det, synes det var fint med Richie og Mal, begge var jo viktige i sin form og gode folk, som bør løftes frem, tenker at ja de må ikke glemmes, det vil være dumt, de var jo viktige menn.

Jeg penser over på noe annet og kan snakke om det meste fra hvor tog linjene skal ligge til å diskutere en vaffel oppskrift der antall egg kan få mer betydning enn Mal og Richie, men da kommer tanker om O'boy og Donald, da blir man glad, men hvor kom det fra, ja si det. Men allikevel får man servert sjokolademelk av beste slag, for det er jo O'boy, og du kan lese et Donald blad, rullet sammen i strikk, hentet frem fra disken fra Høyåsveien Kolonial, lagt til side, der ved siden av osteklokkene fulle av Gauda, og der veggen bak er malt knallblå og hvor ekspeditrisen er "liten" men "glad" da bladet skal leveres og tas med hjem for lesing og du vet at der i kjøleskapet står det et glass melk som O'boy skal blandes inn. Der er sol på himmelen og varmt, og fotballen ligger der under treet, plummer eller kanskje det var en ripsbusk, husker jo ikke alt.

Der på første side er det Donald som har sin lille historie, jages han av B-gjengen tro? eller er det fetter Anton eller Klodrik som er på besøk, kanskje ikke, men mulig det er Petter Smart, eller en liten visitt fra Onkel Skrue. Vi kan fort møte på Ole, Dole og Doffen, Dolly kan være på besøk, eller hun Magika fra Tryll. Senere i bladet dukker Bestemor Duck og Guffen opp og på neste side en liten runde med Langbein som finner på nye sprell. Til slutt i bladet blir det eventyr med Svarte Petter som jages av Langbein igjen og Micky Mus der han har tatt på seg detektiv oppdraget og løser gåten, men det skjer ikke før i neste blad, det hentes neste uke, da kan det være at sola har forsvunnet og regneværet pøser ned, bladet kan bli vått, men damen bak disken finner råd og ruller det inn i plast fra rullen som hun har festet på en "spesial" på veggen.

Richie Norman og Gordon Banks
Glemmer regnet, tenker sol, ser det for meg, gutten i fluktstolen, et glass med O'boy, Donald i handa og ingen bekymringer, kun en flue eller var det mygg, som suser rundt, nei der kommer vepsen, slår litt ut i lufta og så er den borte, flyr fint og stolt bort til solbær busken, kanskje det var bringebær,  det suser rundt, ser de ikke mer, bare iskald O'boy og Donald nå.

Sola står rett på himmelen, det er vindstille og det er perfekt, som en sommer skal være, det er fortsatt litt O'boy igjen i glasset, der nede hvor sjokoladen har nådd bunnen og hvor du kjenner at det er mest sjokolade og ikke så mye melk, den sterke og tydelige smaken av det som ligger igjen, den smaken glemmer du ikke, fordi det er akkurat det du husker best, der skjeen kanskje ikke nådde helt ned når du rørte rundt, for glasset var stort og skjeen veldig liten, og som du ser på bruksanvisningen, først melk, deretter pulver, la det synke, rør rundt, drikk osv.

Jeg har ikke drukket O'boy på veldig lenge må være over 40 år siden, kanskje 50, nei ikke så lenge da, lenge siden jeg leste Donald også, selv om det ligger noen blader rundt omkring her og der. Det er liksom ikke helt på radaren og frister ikke som før, da blir det heller en kamprapport fra 1952 der Mal scorer, noen ark senere da i 1962, løper Richie opp og ned på venstreback.

Det nærmer seg fort oppstart for pre-season kamper. Det er viktig, men hvorfor vet jeg ikke helt, gleder meg allerede til neste sesong og det starter opp nå på lørdag med bortekamp mot Burton, skal jo følge de nye, de gamle og hvordan blir laget?. Det blir uansett uten Mal og Richie, der de spilte for begge klubber, for lenge, lenge siden. Det blir for meg også lite O'boy og Donald, men for all del, kanskje ja, skulle det være at jeg leser litt i et gammelt blad og kjøper meg en boks med O'boy, tror kanskje ikke det, nei, det får bli minner og mimringer det.

Så for de som ikke liker fotball kan de lese Donald, drikke litt O'boy, tenke på sommer og få like mye ut av den som vi som skal se fotball og følge med på det vi liker best, slik er det, slik blir det, og slik er vi satt sammen, kos deg og fortsatt god sommer, snart er det alvor! bla, bla, bla.

Glemte det i forbifarten, Richie Norman spilte for Leicester fra 1959 til 1968, bestekompis med Gordon Banks gjennom 60 år, 303 seriekamper og 2 mål. Mal Griffiths døde i 1969 bare 50 år gammel. En Waliser med 9 landskamper for sitt land, kom til Leicester fra Arsenal i 1938 og selvom det var opphold i fotballspillet gjennom krigsårene ble det et anstendig antall på Mal også, 373 seriekamper og 66 mål, der han i 1956 pakket esken og dro til Burton, det var det.

Gleder meg til lørdag, Burton v. Leicester, dog uten O'boy og Donald, ikke Richie eller Mal heller, men helt sikkert, enten seier, uavgjort eller tap, det er sommer!




Kommentarer