En Snoopy Summer, 0-8 eller sol i Gimo, Vince Hilaire, Caran d'Ache og Derek Spence

Snoopy Summer

Det er noen timer siden Norge gikk av banen mot England og hadde tapt 8-0. Det er da man kanskje ikke helt forstår vitsen eller begynner å pusle med andre ting. Ser målene renne inn, der andre henter vannslangen og starter rydding av hage og blomster.

For oss med et lite anker i Sverige er en 08 en fra Stockholm og ikke et fotballresultat. Martin Sjøgren som er trener for det norske damelaget er en som kommer fra Gimo i Uppsala "län". Bør ikke forholde seg til disse tall, reise seg igjen og børste støvet av sin skuffelse. Få fart på norske jenter og finne frem det berømte blodet som skal blø for rødt, hvitt og blått. Vi får ikke tømme det alt ut mot Østerrike, men la det bli litt igjen, slik at vi har noe igjen til en mulig kvartfinale.

Har akkurat lagd en ny spilleliste, en versjon av 2022, der jeg finner frem litt jazz og blander det med gamle svisker og tar meg en kaffe til. Evergood er vel svaret på det meste, det hindrer flass i håret har jeg hørt, og vil gi meg mye mer enn antioksidanter.

Antioksidanter, husker jeg tenkte på et annet ord også, og hvor det kom fra og hvordan det ble en del av språket. Akvadukt var det kanskje, nei det var ikke det, repò var det heller ikke. Fine ord, men kommer nok på det etterhvert. Sykkelhjelm er spesielt. Motorsykkelhjelm er enda mer spesielt. El-sykkelhjelm er vel ikke blitt et ord enda. Hva var det ordet, irriterer meg for jeg kommer ikke på det akkurat nå.

Gimo
Spiller litt Vince Guaraldi akkurat nå, han som lager sangene til Charlie Brown og Snoopy. Peanøtter ikke Polly, men "Peanuts". Liker de, litt mer voksent og litt underfundig. Røde Baron da, gøyalt og spissformulerende. Jeg det er et fint ord, spissformulerende, men det var ikke det jeg tenkte på.  

Sommer uten sol er litt som sykkel uten hjelm og da uten Snoopy er det blitt litt kjedelig, men vi finner veien frem allikevel, til et sted langt der borte. Der ute i havgapet, der hvor skyene ikke slipper til. Skyfritt er det vel det heter, helt der ute.

Bikkja sover, men hva var det ordet, det jeg tenker på, det som irriterer meg, det jeg ikke kommer på, akkurat nå. Kan det være så spesielt. Begynner å tenke på denne sykkelhjelmen igjen, det var ikke det, ikke nå, nei kom nå på det, venter og tenker litt igjen, men, nei det er borte.

Fotballspillere kommer og går ut og inn av dette lille hodet. Tenker jeg må huske Vince og hvem var det, nei ikke Hilaire, jo da, han var jo god. Crystal Palace ving på tidlig 80 tall. Vince spilte også for Leeds og Luton, Portsmouth ble det også noen kamper for. Hilaire endte til slutt opp hos Waterlooville FC. Klubben ble borte i 1998, startet sin virksomhet i 1902. Men for de som følger litt med er det nå blitt Havant & Waterlooville, der fotballen ruller videre. De har flyttet til Havant og spiller i National League South. Det er for de som vil vite nivå seks i det engelske ligasystemet. 

Hilaire er også blitt  en del av musikkhistorien der han blir nevnt i teksten til The Beloved på deres single "Hello". Her deler Vince plass med Willy Wonka, Salman Rushdie og Little Richard. Da denne sangen ble til var Vince en spiller på et bra nivå og forfatteren av sangen hadde et forhold til Crystal Palace. Slik havnet Hilaire i teksten, ikke fordi han var en "Eagle" men fordi han rimet på Fred Astaire.

Litt overskyet nå, der jeg fortsetter å høre på The Beloved og "Hello". Tenker at jeg må få meg en kopp til med Evergood, og hva var  det ordet, det som jeg ikke forstod hvordan hadde kommet inn i det norske vokabularet, ja det er jo også et spesielt ord, vokabularet, men det var ikke det. Irriterende dette at jeg ikke husker, men selvfølgelig Vince Hilaire han ramlet igjen ned gjennom sykkel hjelmen, blir kanskje en sykkeltur idag, mulig. Corcovado nå, det er igjen Vince, men ikke Hilaire.

Hva er egentlig en Snoopy Summer, det er noe jeg selv har tenkt på, men tror det handler om å tenke fremover, og det gjør jeg jo. Når du drømmer og har fått et stort hode med mange minnepinner i blir det også tid til litt bakover, gode minner, en del som ikke er så gode. Tenker at det må ha vært feil vei, men nei, det gikk jo fint allikevel.

Kan ikke noe for det, men liker Frank Sinatra, ikke flaut det vel, er jo blitt noen år, så det er vel lov å si hva som helst, men det man synes er negativt får man heller tie om, det er like greit, da er det bedre å tenke litt på Vince Hilaire og ta et strå og tre det på. Vince ble født i 1959, Hilaire er nå 62. Det har også kommet en bok, en egen biografi, Vince

Jeg skriver litt igjen, ikke at jeg sluttet med det, men nå er det liksom litt som om jeg fant blyanten igjen og frem med blyantspisser og viskelær. Viskelær er også et fint ord, et litt utenfor det vi ser på som a-fire og som kanskje er blitt litt visket ut. Blyanten er også undervurdert, husker de i mange forskjellige former, der snekkeren hadde sin, de som tegnet hadde sin og der vi både hadde blå og rød variant. Vi spisset de i den fine blyantspisseren, som også kom i flere varianter, både på batteri og de du måtte bruke håndkraft på. Noen var til og med skrudd fast og montert i bordet, eller kanske limt fast. Tenke deg en Caran d'Ache, det er vel "Mercedes" blant blyantspissere. En del av en virkellig "mesterklasse".

Caran d'Ache
Avsporing eller ikke, blyantspissere skal ikke undervurderes. Der vi går videre og glemmer oss litt. Vi tenker igjen på sommer, litt før ferie, får igjen fotball på menyen, "home internationals", og hvor du selvfølgelig hadde oversikt og kontroll på de fleste spillere via Rothmans Football Yearbook. 

Laguttakene til Nord Irland og Wales var ofte krydret med eksotiske typer fra lavere divisjoner. Når disse "små" skulle fylle en hel tropp til kampene mot Skottland og England var det plass til de beste fra de lavere nivåer. Det var en fin tradisjon og hvor jeg fikk mitt første møte med Derek Spence. En spiller som levde et liv på lavere nivå i England med Bury, Blackpool og Southend blant arbeidsgivere og som via tekst tv fant ut at han var utelatt fra landslagstroppen til VM i Spania i 1982. Spence er nå 70 år, født i 1952, der han også spilte på øverste nivå i Hellas for Olympiacos og i Holland der hos Sparta Rotterdam.

Mange mener at lavere divisjoner i England ikke er noe særlig, men der vi gjennom historien har sett at spillere nettopp fra nivå tre og fire fint kan spille for gode lag i andre land på øverste nivå. Eksemplene er mange, der Derek Spence, er en av disse. Jeg festet med ved Derek Spence der han ofte ble sett i kamper mot England, Skottland og Wales etter at klubb sesongen var over. Totalt 29 landskamper fra 1975 til 1982. Spence var også en av de mange som søkte lykken i Hong Kong.

Kommer fortsatt ikke på ordet mitt, håper jeg husker det. Denne historien kan bli totalt meningsløs, men det er den vel allikevel, hvis du ikke bryr deg om Derek Spence eller Vince Hilaire. Snoopy Summer, ja er det ikke herlig, der jeg har spist mine jordbær og moreller. Har et eget tre med moreller, de gror godt og i år har vi hatt et helt fantastisk tre.

Mesanin er et ord jeg tenker litt på, det er litt som repò eller stillas. Mesanin, repò og stillas, spesielle ord, men kanskje ikke like spesielt som Vince Hilaire og Derek Spence. Glemmer heller ikke viskelær som selvfølgelig dukket opp der jeg ikke husker mitt lille helt spesielle ord som jeg tygger på. Har du forresten tygget på et viskelær, ja du har det ja, litt ekkelt og ikke noe godt, men du husker smaken. 

Derek Spence har gitt ut sin biografi. Artig lesning for de som vil litt dypere og inn i en god historie som du kanskje ikke hadde lest fra før. Lager meg alltid noen fine spillelister om sommeren og en er "Snoopy Summer", der jeg mikser min favoritter, fra Vince til Ertha og Frank. Hvem bryr seg egentlig om jeg tygger viskelær, Toy eller Sorbits. Ser at solen kommer frem og jeg har lyst til å kjøre meg en tur til der jeg kan sitte og tenke på "Snoopy og Charlie Brown", ta frem et lite "gullkorn" og krydre min hukommelse, der ordet jeg venter på, fortsatt ikke er der.

Nå må jeg snart komme på det ellers vil sommeren bli kort, Tomas Ledin bli lei seg og Tivoli musikken miste sine lyttere. Kan kanskje snakke litt om Tivoli musikk, til jeg kommer på ordet mitt. Det er alt fra Ole Ivars til Jahn Teigen, og nå er det vel noen som heter Vidar Villa, Tix og Halva Priset. Ja du vet hva jeg mener, mens du tar et lodd, lader et gevær, vinner en stor blå bjørn, eller kanskje du kjører radio bil, litt som el-bil egentlig. Husker den ledningen som gikk opp i taket og hvor du dultet bort i mange folk, var det gøy, ja det var jo det, å kjøre radio-bil. Hvorfor het det egentlig radio-bil? var det pågrunn av strømmen kanskje, radio-bil på tivoli, hvor var egentlig radion? i bilen?, vet ikke.

Ordet ja, det var det da, kommer ikke på det, men har jo fortalt litt om min Snoopy Summer, og vi får glede oss med det. En god kopp Evergood blir det flere av og litt fotball. 0-8 svir, men det går over. Gjør som meg, glem det litt, tenk på sol i Gimo, Vince Hilaire, Caran d'Ache og Derek Spence.

Kommentarer