Hei Karlstad, Färjestad, Svennis og en natt på Hotell Nova

Löfbergs Arena
Det var med stor forventning jeg for første gang skulle på en ishockey kamp, og hvor vi skulle kombinere det hele med en god middag, et hotellopphold og julemarked, og hvis det var mulig, også rekke Ikea på veien tilbake.

I bil satte vi lørdag morgen kursen for Sverige og Karlstad. Det var oppgjøret mellom Farjestad og Timrå som var på programmet. Fra eget bord og middag var kvelden viet til Ishockey. Vi visste lite eller ingenting om Löfbergs Arena, men har jo fulgt med litt i SHL, eller det som vi litt eldre husker som Elitserien.

Vi vet at Norge har gjort det bedre og bedre i ishockey, og noen ganger hamlet opp med Sverige, akkurat som vi har fått det til i fotball, men når det snører seg til i et sluttspill er vi ikke helt der. Det er "Tre Kronor" som gjelder for meg når det kommer til dette spillet.

Så når jeg skulle velge arena, avstand og plass, ble det Karlstad. Färjested har lange tradisjoner og er en institusjon, der vi vet at mange av deres spillere har funnet veien videre til NHL og landslaget. Laget spiller i grønt, men for noen husker man godt da laget kledde seg i "Løfbergs Lila".

Det var før kamp sevlfølgelig lastet ned menyer og billetter, qr kodene lyste på telefonen og alt har jo blitt så enkelt, kanskje for enkelt, der jeg glemmer å trykke start på min "app" for parkering. Selv om skiven er rullet opp, har jeg da ikke fått startet det hele, og jeg vet med meg selv at turen nok har blitt litt dyrere enn jeg hadde regnet med. Det er allikevel ikke helt riktig, der jeg pga av en feil ved ladestasjonen på en Circle K i Karlstad, må ringe en kundeservice, få de til å starte og vipps er "elen" gratis.

Hotell Nova
Vi ankommer stadion, et virkelig slott av en hall, ca. 2 timer før kampstart, klokken er 13.15, vi gleder oss. Lyset er stilt inn på grønt og hallen ser ut som et paradis, der vi blir geleidet til en flott plass på 3. rad til vårt eget bord. Forretten er allerede på plass, der den er en del av en tre retters middag. Servicen er på topp og vi får mulighet til å følge med både oppvarming, forhåndsprat på storskjerm med ekspertpanel, med mer.

For meg, når jeg reiser med bil, er det viktig med parkering, og at hotellet ligger i grei avstand til arrangementer og plasser vi skal besøke. Vi valgte et sted som hadde det fine navnet, Hotell Nova. Det var slik som forventet og når vi kommer inn på rommene, er det igjen på pluss siden, og parkeringsplassene er det mange av. En hyggelig betjening var det også, det hele leverer på beste måte.

Foran et fantastisk lysshow, gode forhåndsomtaler, og et tipps på oddsen, blir det klart for kamp. Vi ser litt i programmet, er ikke veldig godt bevandret i kjennskap til spillere og regler, men noe har vi med oss i bagasjen. Farjestad sliter med å få omsatt sitt lille overtak, der Timrå's målvakt med etternavnet "Johansson" står som en vegg og gjør at det rimelig lenge står 0-0. Periodene går og vi følger med fra vår orkester plass. Vi får i 2. periode, se mål, og også i en 3. periode scores det. Det blir stående 2-2 etter tre perioder, og det skal spilles videre, der spillere blir tatt av, satt inn og det går litt i sikk sakk for oss som ikke ser dette til daglig. Ingen avklaring etter disse ut og inn med spillere perioder, og der det da blir nye muligheter gjennom straffer. Färjestad drar til slutt det lengste strået og vi får se at laget vinner oppgjøret etter straffer, noe som gir 2 poeng, en seier etter 3 perioder gir da 3. Dette ga mersmak, ikke fordi det var spillet som fascinerte mest, men "hela paketet", opplevelsen, arenaen og atmosfæren. Ordet "fantastisk" sitter langt inne for meg, men denne gang tillater jeg meg å bruke det som min beskrivelse av denne opplevelse.

"Svennis"
Dagen etter får vi oss en tur på byens julemesse. En vandring i boder, dyr og diverse spesielle spesialiteter. Karlstad ble en hyggelig opplevelse. 

Denne helgen blir også helt spesiell i Karlstad av helt andre grunner og der ishockey kampene i SHL ruller videre og nye kamper i Løfbergs Arena spilles, har selveste Sven Göran "Svennis" Eriksson inntatt byen og blir dagen etter vi er der annonsert som ny sportsjef i IF Karlstad Fotboll.

Samarbeidsprosjektet mellom Carlstad United og Karlstad BK har pågått en stund, der denne nye klubben ble stiftet i 2019, men hvor fremgangen har vært liten eller på stedet hvil om du vil, beskjedent plassert på tredje nivå, som i Sverige er bedre kjent som "Ettan". 

Der jeg for første gang er i Karlstad, har kjørt mange ganger forbi, har også "Svennis" inntatt byen, hva var sjansen. Jeg, stor fan av "Leicester", han tidligere manager i samme klubb, finner vi begge vår nye tilværelse. Jeg som gjest i en annen sport, Svennis som ny leder av en storsatsing. Det skal sies at han ikke er ny i omgivelsene, men har tatt steget opp fra konsulent uten beslutningsmyndighet til sportsjef og da med en helt annen innflytelse, noe han også synes var fint når han selv ble presentert på IF Karlstad's pressekonferanse. 

Fulgte en morsom og uforglemmelig pressekonferanse. Helt "down to earth" var det, der ny trener, en "nesten trener" og keepertrener ble presentert. Latteren satt løst og det meste var som en god prat blant gamle venner. Om en "hockey town" også har plass til fotball, vites ei, men håper det. 

Jeg fikk invitasjon om å møte Svennis da han var manager i Leicester foran en hjemmekamp mot Derby, men vi fikk det ikke til å passe med togtider og gjøremål før kampstart. Denne gang var vi sikkert også på samme sted til samme tid, men ikke noe møte i Karlstad heller, kanskje det blir en tredje sjanse et annet sted, hvem vet.

Beundrer mannen stort for sin fantastiske innsats for fotball, og der de høyeste høyder i denne sport med England, Benfica, Roma, Lazio og Man City var en naturlig arena, var det heller ikke for han noe problem med mindre samlinger i Karlskoga og Degerfors, trappen videre til IFK Gøteborg og hans spesielle favorittlag i England, Liverpool er også godt forankret. Nå er på en måte ringen sluttet i IF Karlstad Fotboll.

Vi reiste til Karlstad for å se Farjestad og skikkelig ishockey på det høyeste nivå. Det ga mersmak, men igjen fanget fotballen meg, og der Svennis "came to town" i den samme tid, blir det vel neste gang en "fotbollsmatch" på menyen også skal du se. Hei Karlstad, Färjestad, Svennis og en natt på Hotell Nova

Kommentarer