13 humler, 3 mann fra Liverpool, litt kenguru, en te salong og et helt spesielt Shoot fra 73

Solen skinner, varmen er her igjen, og vi er på den første sommerdagen, 1. juni. Det er er sommer på jorda og tankene reiser vekk til et sted der man ønsker å være, men sitter jo igjen foran tastaturet og forlater virkeligheten og tenker tilbake, for ja det er fint med disse tankene fra en tid tilbake.

Ikke at jeg glemmer sola som skinner utenfor, og har åpnet døren for å få den inn, sammen med varmen, det gjør at jeg selvfølgelig også er her i nuet. Kaffen er drukket, tre fine kopper, et par tre brødskiver er også blitt fortært, et med gulost, en variant uten så mye fett, og rett etter, to med jordbær syltetøy. Det syltetøyet er så godt, men uten jordbær, ville hatt litt jordbær, de kommer snart, en og en, eller flere med fløte på.

Det er sommer og da lyttes det ofte til Vamp, for et band, for noen herlige sanger de har lagd. Jeg har min favoritt, 13 humler, herlige toner, fine ord. Blå himmel, den gode fe, Norgesglass og strømper på en snor. Tarzan blad, Donald og Ville Vest. Ja der på trappa står et Norgesglass med mer en 13 humler i. Fiolin og jenta med hytta bak et fjell, der på stien står en hest hun må forbi.

Jeg titter ut av vinduet igjen, ikke bare blå himmel, en og annen bomull sau å se, der jeg tenker på David Nish og Allan Clarke, fra et helt spesielt Shoot fra Mars 73. Jeg har det bladet, det er mange fine sider, der de to gamle helter fra min klubb Leicester, pryder forsiden, men da i spill for Derby og Leeds. Denne sesongen rykket Derby opp i "Tier 2" og Leeds forble i samme divisjon. De møtes til kamper neste sesong, der mitt Leicester igjen skal spille i "Tier 1", for det som nå er Premier League var får 1st division, nå er League One, nivå 3. Det er mye å holde styr på, men for en som har en bil med seks gear går det meste bra. 

Det er lenge siden nå, 1973, og jeg har ikke sett på det så mye, der jeg tenker på David Nish og Allan Clarke, og hvorfor er det bilde av dem på forsiden av det Shoot som har et lagbilde med Leicester i midten, hvorfor ble det slik, var det tilfeldig, eller er det slik at det fleste brikker faller på plass av seg selv, helt uten at de som styrer det hele, ikke har tenkt på det i det hele tatt. Det ordner seg liksom, akkurat som 13 humler og den gode fe. 

Det å lese om spesielle happenings i ditt eget nabolag der stjernene kommer på besøk hit til oss, her nede på østlandets sørland, her hvor jordbær, tar også med moreller, kommer på bordet snart og hentes fra åkeren og tre. Phil Neal, Ray Clemence og David Johnson kom hit til oss, mellom jordbæråker og vårt eget morelltre. De stilte til kamp for Sandefjord Ballklubb, i en drakt lagd av Patrick. Husker du Patrick, det er det ble åpnet ny sportsbutikk i kjelleren på byens te salong. De var svarte med grønne striper, lagd i kenguru skinn, fotballstøvlene fra Patrick. 

Solen skinner og jeg tenker på 73, nå i juni og ikke mars, der sikkert Allan Clarke og David Nish spilte sammen igjen, og ikke mot hverandre, ikke for Leicester men på det engelske landslaget. Nish på venstreback og Clarke der oppe på topp. Det var den gangen både Derby og Leeds var bedre enn Leicester, men slik er det ikke lenger, nå er Leicester bedre, det er sommer, 13 humler, en trygg sol på himmelen. Glemte helt, de 3 fra Liverpool, som slo Larvik bylag alene, nei det var andre med, Patrick drakter i gult og svart, fiolin og gitar blir fin.


Jeg skulle bare lage en liten historie, tenkte litt på 13 humler, 3 mann fra Liverpool, et Shoot fra 73, og ja se det, Mars er måned nr. 3, men hva med kenguruen, han som ofret skinnet sitt, slik at vi fikk fotballsko. Jeg tenkte hvorfor skal de drepe de stakkars kenguruene i Australia for at jeg skal få meg et par fotballsko, men faktisk jeg tok de på, kunguruskoene, jeg sjekker litt opp rundt dette fabrikatet Patrick, som egentlig het Patrice, og er fra Belgia. Belgia ja en del av trioen "BeNeLux", hvorfor de 3, da får vi se. 

Nysgjerrigheten tar meg og jeg sjekker litt opp rundt kenguruer. ca. 42 millioner av dem finnes i Australia og Ny Guinea, der de lever, kanskje også noen ekstra i noen dyreparker her og der, men det har jeg ikke sjekket opp. Så finner jeg selvfølgelig igjen en treenighet, der selvfølgelig Kenguruer er kjent i tre forskjellige termer, som Kenguru, Walleroo og Walleby. Det finnes også en som lever bare i trær sies det, men det er, en tre kenguru. 

Jeg synes det er fint med sommer, jeg ser fremover, men også bakover, lov det da, der jeg sitter å skriver litt på tastatur med et vindu og en dør, ut mot fin natur. Nå blir det ikke mer, men vi gleder oss til ny sesong, der Derby og Leeds spiller i 2, Leicester vil spille i 1, vi gleder oss, kjøp en billett og få med deg 13 humler, 3 mann fra Liverpool, litt kenguru og et helt spesielt Shoot fra 73.

Du skriver en historie og som den beveger seg som en tråd, blir det etterhvert en fellesnevner helt av seg selv, der tallet 3, denne gang helt tilfeldig fant sin plass, uten at jeg hadde tenkt at det skulle det.

Kommentarer